Elsykkelsalget har økt, og flere steder i Rogaland er det utsolgt og ventelister for flere modeller.
Sykkelpikene i Stavanger har én elsykkel igjen, og leverandøren i Tyskland er tom, melder Rogalands Avis. Spinn Sykkelshop har lignende erfaring:
– På enkelte modeller har vi hatt leveringstid på flere måneder. Rett og slett fordi verken vi, eller leverandøren, hadde regnet med så godt salg, sier selger Tomas Rugland Wereide.
– I år har det vært en kamp å få tak i elsykler, og enkelte modeller er vi tomme for, sier eier Jan Arvid Haarr i Sykkelcenteret.
Transport, ikke sport
Erfaringen hos leverandørene er at brukergruppen er blitt bredere og at flere nå dropper bil nummer to og kjøper elsykkel i stedet. Inntrykket bekreftes av seniorrådgiver for elektrisk mobilitet, Hulda Tronstad, i Norsk elbilforening:
– Elsykkelen kommer til å bidra sterkt til å oppfylle målet i Nasjonal transportplan om at sykling skal utgjøre 8 prosent av den daglige transporten i landet innen 2023. Hovedpoenget er å vri folk fra bil til elsykkel, sier hun til NTB.
Hun mener sportsbransjen har sovet i timen ved ikke å forutse utviklingen:
– Da elsyklene kom, var det mye snakk om at dette er juksesykling. Men poenget er ikke å få folk som sykler til å bytte. De kan bare fortsette, de. Vi skal ha dem som ikke sykler til å komme seg på setet. Dette handler om transport, ikke sport, sier Tronstad.
Store volumer
Verken Elbilforeningen eller bransjen har eksakte tall over salget av elsykler i Norge, men foreningen anslår et salg i fjor på omtrent 20.000 elsykler, en dobling fra året før. Det er forventet ny dobling i år.
Clas Ohlson er en av kjedene som har satset på rimelig elsykkel for transport, med stor suksess:
– Vi selger store volumer og doblet salget i fjor. I år er økningen 10 prosent, noe vi er veldig fornøyd med, sett i lys av at vi selger mange elsykler, sier pressekontakt Camilla Tully.
De er ikke utsolgt i år, fordi de har et stort lager å hente fra i Sverige:
– Vi noterer oss godt salg over hele landet, på byen og på landet. Best selger vi i Bergen, uten at vi helt vet hvorfor.