Næringslivets internasjonaliseringsstiftelse eller Norint-stipendet er opprettet for å hjelpe norske bedrifter til å komme seg ut på det globale markedet.
Her er vinnerbedriftene:
Viser kreativ vitenskap
Hjernene bak selskapet Expology Solutions fikk stipend på 750 000 kroner. De jobber med programvare og installasjoner for museer, vitensentre, konferanser.
De skaper forståelse for kompliserte budskap ved hjelp av teknologi. Desing, 3D og multimedia er noen av deres måter å involvere deltakerne på.
Expology har blant annet laget utstillinger og utviklet konsepter for IKEA, Vegvesenet og Trollhetten Energi. De har også bidratt med å utforme Inspiria Vitensenteret i Sarpsborg.
Her er Norges nyeste vitensenter
Fra kloakk til drivstoff
MemfoACT har tidligere mottatt en rekke priser for sine innovative løsninger.
Denne gangen fikk de Norint-stipend på 750 000 kroner og har mulighet til å satse på det internasjonale markedet.
De har utviklet en kostnadseffektiv teknologi som gjør at en karbonmembran omdanner kloakk og matavfall til drivstoff.
Forhindrer nedetid
AIMS Innovation er den tredje vinneren av stipendet på 750 000 kroner. Deres nyvinning er også teknologisk og sies å ha stor potensiale på det globale markedet.
Deres dataprogram overvåker og analyserer komplekse systemintegrasjoner.
Takket være konstant overvåking av prosessen kan programmet kjenne igjen og varsle et systemkrasj lenge i forveien.
Det kan føre til kortere nedetid og kan spare potensielle kunder mange kostnader.
Byggeklosser
Vinnerne av stipendet på 500 000 kroner har utviklet dataverktøy basert på ideen om byggeklosser og «tingenes internett» .
Bitreactives konsept bidrar til å gjøre programutvikling mye raskere enn før.
Prosjektet har allerede blitt spredt til Europa og Amerika.
Gi bort eller bytt
Det aller siste stipendet som ble delt ut er på 300 000 kroner og gikk til Fribi.
Gjennom deres mobiltjeneste kan man finne, bytte og leie ut gratis ting som er i nærheten av der du er.
Tjenesten handler ikke bare om ting, men er også et sosialt plattform. Nettsteder som Airbnb, Groupon og Finn.no har vært inspirasjon.