IT

DSB: – Krisehåndtering kan ikke baseres på mobil

For å unngå at kommunikasjonen faller fullstendig ned når mobilnettet er nede, er det prekært med utbygging av nødnettet, mener DSB. Her fra en øvelse i fjor.
For å unngå at kommunikasjonen faller fullstendig ned når mobilnettet er nede, er det prekært med utbygging av nødnettet, mener DSB. Her fra en øvelse i fjor. Bilde: Espen Zachariassen
14. juni 2011 - 07:04

DSB peker på at det nye nødnettet fungerte for brannvesenet og 110-sentralene under det landsomfattende utfallet av mobilnettet til Telenor fra fredag 10. juni til lørdag 11. juni.

Les mer: Trafikkork etter omstart

Store problemer for Telenor

Demonstrasjon

– Det langvarige utfallet av Telenors mobilnett, som en av samfunnets viktigste kommunikasjonskanaler, viser hvor sentralt det er å få på plass et kommunikasjonsnett som fungerer uavhengig av mobilnettet, sier avdelingsleder Hans Kristian Madsen i DSB.

– Nå har vi fått demonstrert hvor sårbart mobiltelefonnettet kan være. Samfunnssikkerhet og beredskap kan ikke bygges på så stor grad av usikkerhet. Det trengs mer robuste systemer og flere bein å stå på. Nødnettet vil bidra til å berge liv og helse, og det øker sikkerheten for innsatsmannskaper betydelig, fortsetter avdelingsdirektøren.

Doble løsninger

Som nasjonal brannmyndighet stiller DSB krav til brannvesenet og 110-sentralene om at det alltid skal være doble løsninger for varsling av brannmannskaper.

Særlig viktig er dette for varsling av deltidsbrannmannskaper i distriktene, understreker direktoratet.

Les også: Komplett nødnett for 4,7 mrd

Halvparten tenker på å slutte: Nødrop fra nødnettet

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.