Spør du hvem som er verdens største produsent av elbiler, svarer folk gjerne Nissan, eller kanskje Tesla.
Men det er ingen av disse. Kanskje har du ikke engang hørt om BYD.
Kinesiske BYD er antakelig et ubeskrevet blad for de fleste her i landet, med mulig unntak av dem som interesserer seg for batteribusser.
Interessert i Norge
– Norge og de andre nordiske landene er veldig interessante for BYD, sier Xian Ou Leow, markedssjef for BYD i Europa, til Teknisk Ukeblad.
Han tror vår interesse for klimasaken, og dessuten det harde klimaet er gode grunner til at deres biler kunne gjort det godt her.
– Vi er sikre på teknologien vår under slike forhold, sier han.
Han sikter til batterikjemien de bruker, litiumjernfosfat, eller LiFePO4, som den antakelig er bedre kjent som.
Denne kjemien er ikke unik for BYD, da flere andre også produserer batterier med den. Forskjeller fra andres LiFePO4-batterier er det nok.
Men det ser ikke ut til at BYD kommer til å tilby elbiler med lang rekkevidde til forbrukermarkedet her i landet med det første.
Ble verdens største på et år
Batteri- og bilprodusenten BYD har klatret raskt. I slutten av 2014 var de verdens sjuende største elbilprodusent. Et år senere var de den største.
Veksten i elbilmarkedet i Kina er den åpenbare grunnen. I løpet av 2015 tredoblet dette markedet seg, og i et intervju med Sustainovate sier BYD-grunnlegger Wang Chuanfu at han tror det kinesiske markedet kommer til å doble seg hvert år de neste tre årene.
Over 330.000 ladbare biler ble solgt i Kina bare i fjor, og i løpet av januar og februar i år ble det solgt over 24.000 elbiler i landet, ifølge den kinesiske kjøretøyprodusentforeningen CAAM.
Sammenlignet med året før, er dette 2,7 ganger mer enn samme periode i 2015.
Tesla-tall
Bilene BYD lager, som den nyeste modellen e6, er nesten i klasse med Teslas biler når det kommer til batterikapasitet og rekkevidde. Det er snakk om 75 kilowattimer og 300 kilometer.
Hvorvidt oppgitt rekkevidde kan sammenlignes direkte med NEDC-tall, som Tesla opererer med, er noe uklart, men det kan se ut til at BYD ikke klarer å oppnå samme effektiviteten som Model S, som med 70 kilowattimer oppgir en rekkevidde på 420 kilometer.
Uten sammenligning med Tesla for øvrig – BYD opererer ikke i luksusbilmarkedet. I intervjuet med Sustainovate sier Chuanfu at de heller ikke er i konkurranse med Tesla, men konsentrerer seg om å være involvert i et voksende marked.
En skulle kanskje tro at en bil med slike spesifikasjoner ville vært en salgssuksess i Norge.
Kinesiske biler i Europa
Men kinesiske bilmerker er ikke akkurat et vanlig syn på våre kanter, med mindre du teller Volvo som et kinesisk bilmerke.
Det har nok mest med utslippskrav og sikkerhetskrav å gjøre.
Spesielt kræsjtester har vist seg å by på utfordringer, noe som var tydelig da tyske ADAC kræsjtestet den kinesiske bilen Brilliance BS6 for noen år siden.
BYD e6 er ikke kræsjtestet av Euro NCAP, men av den kinesiske varianten, C-NCAP. Deres tester er mindre omfattende enn den europeiske, men ifølge en rapport fra TRW (PDF-fil) er den kinesiske testen i ferd med å bli like streng.
BYD e6 fikk fem av fem stjerner i C-NCAP-testen.
- Les også: Så sikre er elbilene
Selger kun til flåter
BYD har ikke noen salgsorganisasjon for personbiler her i landet. Faktisk selges bare BYD e6 til aktører som operer flåter av kjøretøy i Europa.
Dette inkluderer Norge, men så vidt vi vet er det ingen som har kjøpt flåter med BYD e6 her i landet.
Drosjeoperatører og bilutleiefirma i Storbritannia, Belgia, Nederland og Spania har bilen i drift i dag, ifølge markedssjef Leow.
– Vi selger ikke e6 til privatkunder enda, siden vi ikke har bygget et servicenettverk for kunder. På det nåværende tidspunktet kan vi ikke tilby service etter salg, sier Leow.
De planlegger å utvikle et servicenettverk i Europa, og deretter tilby en hel serie av lavutslippsbiler her. Disse skal være mer attraktive for sluttkunder enn e6, som ifølge Leow passer bedre for utleie og drosjevirksomhet.
Om du likevel skulle ønske deg en e6, må du kjøpe minst 20 biler før BYD lar deg handle. Og altså være bilmekaniker selv.
Fokuserer på buss
I intervjuet med Sustainovate sier BYD-sjef Chuanfu at de fokuserer på batteribusser i Europa og USA for å bygge merkevaren sin, før de beveger seg inn i forbrukermarkedet.
Batteribussene i Stavanger skulle opprinnelig leveres av BYD, men etter en anbudsrunde ble Ebusco valgt i stedet. BYD er imidlertid aktive i bussmarkedet i Norden, inkludert Norge.
– De er allerede i bruk i byer i Sverige, og har gjennomført tester i byer med kalde værforhold, som København og Helsinki, og i byer hvor det blir veldig varmt, som Tel Aviv, sier Leow.
To byer i Sverige oprerer batteribusser fra BYD i dag.