DVS Norge er pålagt av Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif) å tømme 32.500 kubikkmeter med farlig avfall fra 12 tanker i Sandefjord innen 31. desember.
I et møte med Klif opplyser selskapet at tidsfristen blir for knapp.
Ny plan
Etter eksplosjonen om bord på Mar Cristina 30. august i år, er Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) forsiktig med å tillate lossing uten en omfattende sikkerhetsplan.
Oleon fikk pålegg om å utarbeide en ny sikkerhetsplan.
Oleon har derfor engasjert Det Norske Veritas (DNV) til å kartlegge risikoen og lage en plan for trygg lasting.
Venter godkjenning
– DNV holder på med rapporten nå. Den skal sendes til godkjenning hos DSB før lossingen kan starte, sier kvalitets- og sikkerhetsansvarlig hos Oleon, Erik Røyeng, til Teknisk Ukeblad.
Daglig leder i DVS Norge, Christian Engelhardt, sier at de har flere aktuelle skip som kan leies inn for på kort varsel for å starte tømmingen hos Oleon.
– Vi har tre-fire skip som går i daglig transport langs kysten med oljeholdig vann som vi kan sette inn og få vannet tømt fra tankene, sier Engelhardt til TU.
I en redegjørelse til Klif i september, skrev han at tømming kunne begynne i uke 40 og ville ta 10 uker. Nå er vi fire uker over den tida.
Engelhardt sier at Øra, der det er lagret 7.000 m³, ikke er pålagt å lage en slik sikkerhetsplan som Oleon og at lastingen der kan begynne om kort tid.
Les også: Råttent spill om farlig avfall
Behandles på Mongstad
DVS Norge har bygget ut anlegget på Mongstad for å kunne at imot og behandle langt større mengder oljeholdig vann, borekaks, mud og slopvann fra oljeindustrien.
DVS Norge har avtale med Statoil. Ifølge Engelhardt vil alt avfallet fra Øra og Sandefjord sendes til Mongstad og behandles der.
– Vi har nok kapasitet nå, sier Engelhardt.
Ledig kapasitet
Tidligere i sommer søkte DVS Norge om eksporttillatelse av minst 10.000 m³. Da slet selskapet med å få Mongstad-anlegget opp på det kapasitetsnivået som var planlagt.
– Nå har vi ledig kapasitet. Vi er ikke på 100 prosent ennå, men likevel klare vi å behandle alt vi får inn, sier han.
Årsaken til eksplosjonen på Mar Cristina er fortsatt ikke klarlagt. Analyser av innholdet på tankene, viser imidlertid at det var rester av boreslam og oljeholdig vann.
Skipet inneholdt 1.200 m³ rester av borevæske da det kom til Sandefjord. Analysen viser inneholder mineraler, silikater, bentonitt, barrit og saltvann.
Ikke farlig
Folkehelsa har også analysert innholdet og skriver til Klif:
"Vi har sett på analyseresultatene og vi kan ikke se at det framkommer noe her som skulle tyde på at det er noe annet enn akutt eksponering for svovelholdige forbindelser som antakelig har gitt helseeffekter hos de personene som oppholdt seg i umiddelbar nærhet da eksplosjonen skjedde.
Les også: