Endeparsellene på E6 mellom Trondheim og Stjørdal går på en massiv kostnadssprekk.
Kostnadene øker voldsomt i forhold til det som ble lagt til grunn da bompengefinansiering av prosjektet ble behandlet av kommunene og fylkeskommunene høsten for snart to år siden.
Over 20 år etter første spadetak ble tatt i byggingen av E6 mellom Trondheim og Stjørdal, settes de siste prosjektene i gang.
Les også: Kostnadsprekk truer nye tunneler
Komplisert prosjekt
Godt over 2,5 milliarder kroner var budsjettert til å brukes på en 2,4 kilometer lang tunnel under deler av Trondheim, tunnel under rullebanen på Værnes, grave ut mer enn 200 000 kubikkmeter kvikkleire, flytte på jernbanen og et titall hus bygge bru og treplanskryss.
Det er et av de mest kompliserte veiprosjektene for Statens vegvesen de siste årene.
Men blant annet på grunn av vesentlige prisøkninger innen bygge- og anleggsbransjen de siste par årene, mer kunnskap om kompleksiteten på deler av prosjektet og økte krav i forbindelse med sikring av fjelltunneler, øker kostnadene med nær en milliard kroner.
Økt trafikk gir økte inntekter
Totalt kostnadsoverslag for gjenstående del av E6 mellom Trondheim og Stjørdal er nå budsjettert til 3,5 milliarder 2008-kroner.
Prosjektet er delvis bomfinansiert, med en nedbetalingstid på 15 år fra 1. januar 2009.
Bilistene betaler
På grunn av en forventet høyere trafikkvekst de nærmeste årene enn et som var lagt til grunn da saken ble behandlet for to år siden, vil bompengeinntektene bli betydelig større enn tidligere beregnet.
Dermed tror Vegvesenet fremdeles være mulig å finansiere utbyggingen innenfor en bompengeperiode på om lag 15 år selv om kostnadene har økt.
Kostnadsprekk truer nye tunneler
Må flytte på grunn av ny tunnel
Hyggelige anbud på E 6 i Stjørdal