Det er ikke noe nytt at mobiltelefonene røsker fælt opp i tradisjonelle markeder.
Mobiler med stadig bedre kameraer har gjort det vanskelig for dem som lever av kamerasalg. Det viser ferske tall fra Fotorådet.
Kompaktkameraet lider mest under kameramobilbølgen og det har de gjort i flere år.
Dessverre for bransjen ser det ikke ut som at fallet skal flate ut med det første.
Trøsten er kanskje at verdien av kompaktmarkedet nå bare utgjør 16 prosent av kameramarkedet i verdi.
Les også: Samsung gjør nytt forsøk på kamerahybrid
Utskiftbar optikk dominerer
Speilreflekser og såkalte kompakte systemkameraer (kameraer uten speil, men med utskiftbar optikk) dominerer landskapet med til sammen 45 prosent av verdien. Det er også disse som øker mest.
Når objektiver også regnes inn, kommer de med 26 prosent i tillegg.
Men det er mye fall også her.
Salget av speilreflekskameraer sank fra litt over 16.000 til litt over 10.000 i første kvartal. Objektiver har også falt kraftig.
Men på objektivsiden opplever vi at folk kjøper litt mer kostbare enheter.
Les også: Samsung slår sammen kamera- og mobilavdelingene
Kompakt går ned
Kompaktkameraene faller og faller. Kun 16 prosent av verdien av salget er kompakt.
Både kompakt og speil faller mer enn det vi hadde ventet. Og verdien har heller ikke økt. Både prisen på kompaktkameraer og speilreflekser kommer i tillegg til fallet i antall.
Kompakte systemkameraer uten speil utgjør 16 prosent av salget av systemkameraer og det er en økning på 10 prosent fra året før.
Årets innovative kameraerLes også:
Stearinlys i tunnelen
– Det er ikke gode tall, men noen få lyspunkter kan vi skimte. Salget av kompakte systemkameraer er på vei opp selv om det ikke kan kompensere for fallet i speilreflekser. Generelt er det de billige kompaktkameraene som er blitt offer for mobilene, mens de litt dyrere med lange zoomer holder seg, sier lederen av Fotorådet og administrerende direktør i Nikon Norge, Bjørn Mangset.
Han peker også på at andre deler av fotobransjen, slik som fotobøker og utskrift av bildebøker gjør det bra, så bildet for bransjen er dermed ikke helsvart.
Et annet segment som gjør det bra er såkalte actionkameraer, selv om det ikke fremgår av tallene. Det skyldes at markedslederen GoPro ikke vil rapportere salgstall.
Les også:
Samsung slår sammen kamera- og mobilavdelingene Nikon med nytt entusiastkamera
TEST: Et kamera du fester på mobilen