BYGG

Eksperter roser lyntogsatsingen

Ignacio Barron de Angoiti, direktør i den internasjonale jernbaneunionen (UIC), gleder seg til å følge med togutviklingen i Norge.
Ignacio Barron de Angoiti, direktør i den internasjonale jernbaneunionen (UIC), gleder seg til å følge med togutviklingen i Norge. Bilde: colourbox.com
3. sep. 2010 - 07:23

En av verdens fremste eksperter på høyhastighetsbane mener lyntog er fullt mulig i Norge dersom myndighetene tilpasser det til landets behov og satser på gode traseer.

Les også: Samlet ekspertgruppe

Flytoget en start

Spanjolen Ignacio Barron de Angoiti, direktør i den internasjonale jernbaneunionen (UIC), gleder seg til å følge med togutviklingen i Norge, skriver Nationen.

– Jeg er allerede mektig imponert over Flytoget, selv om det ikke er definert som en høyhastighetsbane. Flytoget er et av de beste i verden, og det lover godt for videre banebygging, sier han til avisen.

Les også: Høyhastighetsmandatet:<br/> Lover ingenting

– Vi har kompetanse nok

– En plan for barnebarna

Barron er en av åtte medlemmer i Jernbaneverkets nye internasjonale ekspertgruppe som har sine første møter i Norge denne uka for å utrede utbygging av høyhastighetsbaner mellom ulike byer og landsdeler. 50 millioner er satt av til utredningen. Han mener det er bra for Norge å satse på høyhastighetsbaner.

– Det er viktig å diskutere hvordan vi vil reise i framtiden, og at vi bør ha en plan for barnebarna våre. Det er dem vi skal bygge for, sier han.

Høyhastighetsdebatten: Lyntogutredning forsinkes

Tettbefolket fiende

Barron viser til at den største fienden for høyhastighetstog faktisk er tett befolkede områder.

– Her har Norge en stor fordel med sin spredte bebyggelse, og det vil derfor være mye lettere å bygge ut traseer her enn i mer folketette land, sier han.

Les også: Vil ha 250 km/t som standard

Ingen fransk modell

Å prøve å overføre den tyske eller franske lyntogmodellen til Norge vil, ifølge Barron, være en katastrofe.

– Det viktigste for at Norge skal lykkes med sitt høyhastighetstog, er å finne sitt eget konsept. Høyhastighetsbaner er et system som må tilpasses hvert enkelt land, sier han. (©NTB)

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.