Rett før jul lanserte kinesiske BYD verdens første serieproduserte plug-in-hybrid med navnet F3 DM.
Med seg til bilmessen i Detroit hadde produsenten enda et ess i ermet, nemlig elbilen E6.
Dobbelt så langt som Think
E6 er et velklingende navn for norske bilister. Og mye tyder på at det blir mulig å kjøre på nevnte europavei fra Oslo og langt forbi Gudbrandsdalen på én lading:
BYD skriver i en pressemelding at de regner med at bilen vil få en rekkevidde på hele 400 kilometer.
Hvis dette er reelle prestasjoner når bilen settes i produksjon, bør det være et varsku for mange elbilprodusenter. For eksempel Think som i dag har en rekkevidde på 18 mil med sin Think City.
BYD, som opprinnelig var en batteriprodusent, benytter seg av jernfosfatbaserte litium-ionebatterier, katoden er LiFePO4, i det de kaller «ferrous-teknologi».
Rask femseter
En annen forse er at BYD E6 er en relativt romslig crossover med fem seter.
Dermed er det bare å vinke farvel til argumentet om liten plass i stusslige plastkarosserier som har heftet ved elbilene i mange år.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Vinke farvel kan du som sjåfør gjøre i lyskryssene til mange fossilbilister også. Iallfall om kinesernes faktaark holder stikk. Der lover de 0-96 km/t på under åtte sekunder, samt en noe mindre interessant toppfart på 160 kilometer i timen.
Den norske importøren, Autoindustri, håper å ha de første BYD-ene på norske veier i løpet av året.