Bilprodusenten Daimler AG og energiselskapet RWE AG har gått sammen om «E-mobility Berlin».
RWE utplasserer og driver 500 ladestasjoner, mens Daimler stiller 100 nyutviklede elektriske biler fra Mercedes-Benz og Smart til rådighet for testing.
Fra slutten av 2009 blir de første bilene være se i Berlins gater.
Les også:
Finner opp bilen på nytt.
– Vi er overbevist om at transportens fremtid er grønn, og tysk industri har det som skal til for å ta en ledende rolle i den retningen. Vi fant opp bilen, og nå finner vi den opp på nytt igjen, sa Dieter Zetsche, styreformann i Daimler AG, under lanseringen av prosjektet tidligere i høst.
Til stede på lanseringen var også forbundskansler Angela Merkel, som kalte prosjektet «banebrytende».
Fornybare kilder
Prosjektet får støtte fra tyske myndigheter på grunn av miljøgevinstene forbundet med at flere tyskere går fra bensin til strøm. Ved produksjon av elektrisk strøm kan alle primærenergikilder brukes – også fornybare.
Elektriske motorer utnytter i tillegg energien effektivt.
Les også:
Ny teknologi
Ladestasjonene vil bli installert på så vel offentlige parkeringsplasser som utenfor hjem og arbeidsplasser. Gradvis vil nettverket bli utvidet.
De nye bilene får et innebygd betalingssystem, som gjør at man kan lade opp batteriet på hvilken som helst stasjon og få en samlet regning.
Det får også et nyutviklet litiumionebatteri, som kan lades opp på seks timer, og da kjøre en strekning på over 115 kilometer. På sikt skal det bli mulig å tilbakeføre energi fra batteriene til elnettet.
Les også: - Norge best på elbil
Fra test til marked i 2012
«E-mobility Berlin» er Daimlers andre prøveprosjekt for elektriske biler. I fjor tilbød selskapet 100 Smart-biler for testing til kunder i London, blant annet politiet, .
– Med erfaringene fra London og Berlin vil vi komme i gang med serieproduksjon av elektriske Mercedes-Benz- og Smart-biler i 2010. I 2012 blir disse å få tak i for vanlige kunder, sier Ewa Wiese, pressetalskvinne i Daimler.
Hun kan imidlertid ikke opplyse om hvor mye en slik bil vil koste.
Kan bli aktuelt i Norge
Daimler er allerede i samtaler med flere andre byer i Europa og USA om lignende prosjekter.
– Det er stor interesse for dette, også utenfor Tyskland. Norge er helt klart interessert i slike prosjekter, så det er godt mulig at det blir satt i gang noe lignende der, men det er fortsatt for tidlig å si noe mer, sier Wiese.
Les også: «Dansk» super-elbil kan bli finsk