Momsfritak for elbiler fortsetter frem til 2020. Dette kommer frem i nasjonalbudsjettet 2017, som ble lagt frem sammen med statsbudsjettet i dag.
Bilavgiftsenigheten mellom regjeringspartiene, Venstre og KrF har tidligere lagt opp til at fritaket skulle vare ut 2017.
Tidligere enighet om at det bør innføres en støtteordning i en overgangsperiode etter at fritaksperioden er over.
Fritaket for engangsavgift videreføres også, men dette kan tas opp til vurdering igjen når effektavgiften for biler er fjernet.
Det ser altså ut til at de som har forhåndsbestilt Tesla Model 3 vil slippe å betale moms og engangsavgift når bilen leveres.
- Spår forbrenningsmotorens død: – Alle biler er elbiler etter 2025
Halv pris på bompenger
Samtidig settes det nå en grense for hvor mye nullutslippsbiler skal betale for fergetransport og i bompenger.
«Det etableres en bindende nasjonal regel om at utslippsfrie biler skal ha halvparten av takstene til biler som ikke er nullutslippsbiler», heter det i nasjonalbudsjettet.
Det er imidlertid opp til lokale myndigheter hvorvidt det skal være gratis å parkere, kreves bompenger og annet.
- Du har kanskje ikke hørt om dem? Verdens største elbilprodusent
Lengre fritak for hydrogenbiler
Samtidig videreføres merverdifritaket for brenselcellebiler til 2025 eller 50 000 biler.
– Regjeringen arbeider målbevisst og aktivt med å legge til rette for utprøving av autonome kjøretøy, den unike satsingen på elbil videreføres, og vi reformerer utbygging og drift av vei og bane, slik at vi får mer samferdsel for pengene og kan prioritere utvikling av fremtidsrettede og grønne løsninger, sier Solvik-Olsen i en pressemelding.
– Ikke et godt elbilbudsjett
Elbilforeningens leder Christina Bu, er ikke imponert over statsbudsjettet.
– Neste års budsjett er ikke et godt elbilbudsjett. De foreslår å gjøre endringer i engangsavgiften som gjør at vanlige bensin- og dieselbiler blir jevnt over billigere, sier Bu.
Hun mener dette flytter konkurranseforholdet mellom nullutslippsbilene og de fossile bilene, og at det ikke er bra i et miljøperspektiv, særlig med tanke på et mål om å kun selge nullutslippsbiler fra 2025.
– Når de nå foreslår å fjerne hele effektkomponenten i engangsavgiften så må de skru til tilsvarende på CO2-komponenten. De gjør det i noe grad, men ikke nok til å veie opp, og da kommer det skeivt ut, sier Bu.
Elbilforeningen og Zero har lagt frem et forslag hvor fossilbilene bør bli dyrere, slik at konkurransefortrinnet til nullutslippsbilene øker.
- Diesel og bensin skal være med oss en stund til: Slik kan motorene bli renere
Mener budsjettet gir mindre miljøvennlige hybrider
De har også foreslått en modell som kun premierer ladbare hybrider som har god elektrisk rekkevidde.
– Nå blir det omvendt. I og med at de fjerner effektkomponenten slår det best ut for de store og tunge ladbare hybridene, som egentlig ikke har noen særlig god miljøeffekt. Vi mener de må redusere vektfradraget for å veie opp for dette, sier Bu.
– De foreslår å sette tak på 50 prosent når det gjelder bompenger og parkering. Vi håper at det ikke betyr at kommunene nå kommer til å innføre 50 prosent. Det er for tidlig. Samtidig er det viktig at de sender ut signal om at det i overskuelig fremtid skal være et tak på 50 prosent. Det betyr at en by som Trondheim, som tidligere i år vedtok å innføre full betaling for parkering av elbil, nå må gjøre om på det.
At det nå ligger an til at biler med brenselceller skal få spesialbehandling i tiden fremover, mener Bu stort sett er uproblematisk.
– Det er greit som en fødselshjelp at man skiller mellom teknologier, men samtidig blir det spennende å se om det egentlig har noe poeng etter 2020, når elbilene blir så bra som de tegner å bli, sier Bu.
Hun tror det er viktig med hydrogen i visse deler av transportsektoren, særlig innen tungtransport.
- Har solgt drøssevis av motorer med både bensin- og elmotor: Men ingen bruker bensin-delen
– Viktig seier for elbilen
I en pressemelding sier fagsjef i Zero, Kåre Gunnar Føystad, at statsbudsjettet 2017 representerer en viktig seier for elbilen.
– Et lyspunkt i budsjettet er at regjeringen etablerer en nasjonal regel om at nullutslippsbiler aldri skal betale mer enn halv pris for parkering, ferger og bompenger, og at de beholder momsfritaket, sier Kåre Gunnar Fløystad, fagsjef i Zero.
Han sier at regjeringen nå sikrer varige elbilfordeler gir de alle dagens og kommende elbilister den tryggheten de trenger for å gjøre miljøvennlige bilvalg.
De mener likevel at statsbudsjettet ikke vil føre til utslippskutt av betydning.
Zero mener budsjettet bryter med både Paris-avtalen, klimaforliket og med budsjettavtalen med Venstre og KrF.
– Vi er nødt til å sette opp tempoet i å fase ut fossilt drivstoff fra transportsektoren. Da trenger vi økte avgifter på kjøp av fossile biler, økte avgifter på fossil diesel, og en større økning i omsetningspåbudet for biodrivstoff – ikke store nettolettelser for fossile bilister, sier Fløystad.
- Les flere saker om elbil.