Lynx Nanoq er en elektrifisert versjon av kinesiskbygde Geely Panda.
Import og distribusjon til Norge har det relativt nystartede selskapet No Fuel sikret seg.
285.000 kroner
Ifølge daglig leder Øivind Krog Nilsen blir prisen 285.000 kroner. Det tror han er akseptabel for mange:
– I Danmark har promoteringen startet allerede med voldsom etterspørsel. Også i Norge er det mange som har ventet på denne typen elbil, mener Krog Nilsen.
Det er danske Lynx og søsterselskapet Positive Batteries som står for konverteringen av Pandaen som tydeligvis biter mer fra seg i elektrisk versjon. Nanoq er inuittisk for isbjørn.
Bilprodusenten Geely er hittil mest kjent her til lands for å ha nettopp kjøpt Volvo.
Lynx har fra før laget den meget sportslige GT, som med sine 900 hestekrefter kan gi for eksempel Tesla konkurranse om å være den råeste elbilen.
2000 biler årlig
Nanoq har fem seter og mer sikkerhetsutstyr enn det som hittil har vært vanlig i elbiler, blant annet seks kollisjonsputer, blokkeringsfriebremser og stabilitetselektronikk.
Litium-polymerbatteriene på 21 kWh forsyner energi til motoren som yter 40 kW og har et dreiemoment på 145 Nm. Oppgitte prestasjoner er en akselerasjon 0-100 på åtte sekunder og en toppfart på 145 km/t.
Rekkevidden oppgis til opp til 215 kilometer.
– Jeg tror det er potensial for å selge opp mot et par tusen biler i Norge av Nanoq sier Krog Nilsen til Teknisk Ukeblad.
Batteriene leveres med fem års garanti.
Dansk batterifabrikk
Batteriene produseres foreløpig i Taiwan av Amita, et datterselskap av GP Batteries. I fjor høst ble det imidlertid inngått en avtale mellom Amita og Positive Batteries om å etablere en batterifabrikk i Danmark som etter planen skal være på plass i 2011.
Lynx Nanoq ble første gang vist fram på klimatoppmøtet i København før jul.
Norske No Fuel satser på å bli en breddeleverandør innen elektrisk framdrift, og har blant annet en elbåt for salg: