INDUSTRI

Elektrisk saabelrasling

Prototypen på ZE Saab 9-3 ble vist fram i Trollhättan tirsdag. I løpet av de neste to årene er planen å konvertere til sammen 100 saaber til elektrisk drift.
Prototypen på ZE Saab 9-3 ble vist fram i Trollhättan tirsdag. I løpet av de neste to årene er planen å konvertere til sammen 100 saaber til elektrisk drift. Bilde: Ihse, Adam
15. des. 2009 - 16:47

Hvor ny bilen er kan dog diskuteres, all den tid det er snakk om en takløs Saab 9-3 som er konvertert til elektrisk drift og fått prefikset ZE (Zero Emission, som også Renault bruker på sine elbiler).

I dag presenterte teknologiutviklingsselskapet Innovatum den første demobilen ZE Saab 9-3 i Trollhättan. I løpet av de neste årene er planen å bygge en testflåte bestående av i alt 100 elektriske saaber.

Prosjektet har et budsjett på rundt 200 millioner svenske kroner, og har elbilsatsingen har fått tilsagn om 86 millioner kroner i statlig støtte.

Skal selge resten

Det skjer parallelt med at svenske myndigheter og Den europeiske investeringsbanken (EIB) nå leter etter noen som vil kjøpe Saab fra General Motors (GM).

Denne uka ble det kjent at det kinesiske selskapet Beijing Automotive (BAIC) har kjøpt teknologi fra Saab Automobile for 1,1 milliarder kroner. Ifølge Dagens Industri er dette nok penger til å drive Saabs virksomhet fram til slutten av første kvartal 2010.

Dermed har EIB og den svenske regjeringen fått et bedre grunnlag til å gå videre med salget av resten av bilprodusenten. En ny kjøper kan utløse et lån fra EIB til Saab på 400 millioner euro, om lag 3,4 milliarder kroner.

Samarbeidspartnerne

Det svenske elbilprosjektet koordineres av Innovatum Teknikpark og har en rekke samarbeidspartnere.

Det er altså Saab som lager selve kjøretøyet som selvsagt leveres uten for eksempel motor, bensintank, girkasse og eksosanlegg.

Den elektriske drivlinja og batteristyringssystemet er det Uppsala-selskapet Electroengine Sweden som skal utvikle.

Litium-ionebatteriene kommer fra Boston-Power. Selskapet leverer i dag batterier til HPs bærbare pc-er, og er også tilknyttet flere elbilprosjekter. Deres Swing 4400-batterier skal ifølge dem selv tåle 2000 ladesykluser med 90 prosent tapping og har en energitetthet på respektable 180 Wh/kg. Se faktaark her

Bilene skal settes inn i flere demonstrasjonsprosjekter ledet av Power Circle , en kraftbransjeorganisasjon med Vattenfall, Eon og Fortum i spissen.

Strenge krav

Ifølge prosjektbeskrivelsen skal det først tas fram ti kjøretøy for å teste ut selve teknologien knyttet til elektrifiseringen av saabene. Dernest skal ytterligere 90 testbiler produseres. Da er det selve bruken som skal vurderes.

Prosjektet skal etter planen pågå ut 2011. På dette tidspunktet er målet at ZE Saab 9-3 blant annet skal oppfylle følgende kriterier:

  • Toppfart: Over 150 km/t
  • Akselerasjon 0-100 km/t: Under ni sekunder
  • Akselerasjon 80-120 km/t: Under seks sekunder
  • Rekkevidde: 250-300 km
  • Hurtiglading: Skal være mulig med 70 prosent kapasitet på en halvtime
  • Batterilevetid: 2500 ladesykluser basert på 85 prosent lading/tapping
  • Sikkerhet: Krasjsikkerhet som den konvensjonelle Saab 9-3 og med ABS og antiskrens i tillegg til elsikkerhetsløsninger som blant annet tilfredsstiller amerikanske SAE J1766

Les mer og se video av prototypen på veien på Innovatums hjemmesider

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.