Det viser resultatene fra den internasjonale PISA-undersøkelsen, som ble presentert i Oslo i dag.
Bedre enn snittet
Resultatene viser at framgangen blant norske 15-åringer er størst i lesing, men tallene viser en signifikant framgang også i matematikk og naturfag.
I lesing er norske elever nå bedre enn OECD-snittet. De ligger omtrent på OECD-snittet i de to andre fagområdene.
Det innebærer at en serie med negative PISA-resultater for Norge nå er over, og erstattet av hyggelige resultater.
Marit Kjærnsli, forskeren som har ledet arbeidet med den norske delen av undersøkelsen, er glad for framgangen.
Avviser at elevene er dårligere i realfag
Rett spor
– Det positive er at vi ser en framgang på alle de tre fagområdene. Vi er på rett spor. Men fortsatt er det tidlig å si om dette er en varig trend, sier forskeren.
Framgangen siden 2006 er tydelig, men 2006 var et dårlig år for norsk skole i PISA-sammenheng.
– Norge gjorde det dårligere fra 2000 til 2006. Nå er elevenes prestasjoner tilbake på nivået de var i 2000. Elevene gjør det altså ikke bedre nå enn i 2000. Det må vi også ta med oss, sier Kjærnsli.
PISA-undersøkelsen er en OECD-initiert sammenliknende undersøkelse av skoleprestasjoner, som første gang ble gjennomført i 2000. I denne undersøkelsen deltok 65 land.