Denne uken kom resultatene av TIMMS-undersøkelsen, der hovedfunnet er at norske elever er blitt noe Elevene er bedre i realfag .
Men internasjonalt er det fortsatt langt igjen til de beste.


Mye å gå på
- Undersøkelsen viser at norske elever har rimelig høy selvtillit. De tror de er gode i realfag, men det er de ikke sammenliknet med elever i andre land, sier Liv Sissel Grønmo, førsteamanuensis ved Universitetet i Oslos institutt for lærerutdanning og skoleutvikling.
Hun har vært hovedansvarlig for den norske delen av TIMMS-undersøkelsen. TIMMS, som står for "Trends In International Mathematics and Science Study", omfatter ikke mindre enn 60 land.
- Elevene bør nok være mer realistiske på egne vegne, sier hun.
Kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell (SV) er enig.
- Kunnskapene bør opp på nivå med selvtilliten, ikke omvendt, sier statsråden.
Best i øst
Norske elever på 4. og 8. trinn ligger under det internasjonale gjennomsnittet både i matematikk og naturfag.
Foran oss på lista har vi land som Armenia, Serbia og Litauen.
- Vi ligger altså bak land med langt mindre utdanningsmessige ressurser enn Norge, sier Grønmo.
Elever i Østen topper listene. Singapore, Taiwan, Hongkong, Japan og Sør-Korea har elevene som gjør det aller best.
Dårligst ut kommer elever i Ghana, Quatar og Yemen.