Lørdag kveld blir en rekke symbolske bygninger mørklagt under kampanjen ”Earth Hour”.
I Oslo slokkes lysene bl.a. på Stortinget, Den norske opera, Postgirobygget, Freia-reklamen på Egertorget og Rådhuset.
Miljøorganisasjonen WWF ønsker å sette søkelyset på energiforbruk og CO2-utslipp, og effekten kan leses av på elnettet.
Forbereder lyseslokkingen
Det er knyttet spenning til om elnettene tåler at 1 milliard mennesker skrur av og på lyset samtidig, i det som er den største folkeaksjonen noensinne. Europeiske energiselskaper forbereder seg på svingningene som vil oppstå.
- UCTE og WWF har hatt konstruktive samtaler, og resultatet er at vi er glade for at Earth Hour går av stabelen, sier Monika Walser i Den europeiske union for koordinasjon av elektrisitetsoverføring (UCTE) i en pressemelding.
De ber folk om å skru av lyset noen minutter før eller etter klokken 20.30, slik at det ikke blir større forstyrrelser på elnettet.
Færrest mulig forstyrrelser
UCTE kommer til å overvåke Earth Hour nøye for å unngå overraskelser.
- Ved å jobbe nært sammen med UCTE kan vi være sikre på å få maksimalt nedslag med færrest mulig forstyrrelser, sier Martin Atkin i WWF International.
- Lys monner ikke mye
WWF forventer at én million nordmenn skrur av lyset lørdag kveld. Norske energileverandører er forberedt, men tror lyseslokkerne får svært liten effekt på elnettet.
- Jeg har ikke så mye tro på det, for lys monner ikke så mye. Men slår folk av varmen samtidig, slår det mer ut, sier Olav Homme, som leder driftsavdelingen i Hafslund, landets største netteier og strømselger.
Liten effekt av kampanjen
Dermed får kampanjen – bokstavelig talt – svært liten effekt.
- Tar du for eksempel alle veilysene i Oslo, Asker og Bærum, så er det ikke mer enn 12 megawatt til sammen. Det er marginalt, sier Homme.
Spente på responsen
Forbruket for de 12 millioner innbyggerne i provinsen Ontario i Canada gikk ned med ca. 900 megawatt under Earth Hour i fjor. Det tilsvarer 15 mill. 60-wattspærer. Nedgangen fikk ikke noe å si for elnettet.
- Vi er spente på responsen og hvordan utslaget blir. Om vi ser noe i det hele tatt, rett og slett, sier Homme.
- Merkes på utsikten
Hafslund kommer til å følge energiforbruket fortløpende på sine nettsider, slik at folk kan se selv. Men effekten av kampanjen kommer neppe til å vises på strømregningen. Homme anbefaler heller å se lysene slokkes fra et utkikkspunkt som Holmenkollen.
- Det vil nok merkes mest på utsikten. Og det er vel litt av det som er vitsen, sier Olav Homme.