Hver femte anbudskonkurranse i regi av stat og kommune fikk bare tilbud fra én leverandør.
Det viser en oversikt som Teknisk Ukeblad har utarbeidet i samarbeid med anbudseksperten Visma Kionor i Narvik.
Over en periode på to måneder ble det inngått 31 kontrakter med it-bransjen.
Avtalene spenner over det meste, som utstyr, drift, utvikling og tjenester. Innkjøp av skrivere og kopimaskiner er holdt utenfor.
Milliardverdier
Her kommer det frem at 20 prosent av anbudskonkurransene hadde ett tilbud. Omtrent en like stor andel endte opp med tilbud fra to leverandører.
Det er ikke oppgitt kontraktsverdi på alle disse, men samlet er det snakk om anslagsvis to milliarder kroner.
Forsvaret står for den største andelen, der FLO inngikk en kontrakt om utstyr og løsninger på Sikre plattformer for 1,2 milliarder kroner.
Her var Atea eneste tilbyder, som du kunne lese i Teknisk Ukeblad tidligere i høst.
Den gang hadde ikke Atea eller Forsvaret noen formening om årsaken til at ikke flere meldte sin interesse.
Forsvaret mente imidlertid de fikk en god avtale, basert på pris og kvalitet de oppnådde i mindre avtaler der det kom tilbud fra flere.
E-resept
Helsedirektoratet tildelte tre kontrakter i den aktuelle perioden.
Alle dreier seg om prosjektet med elektroniske resepter, og i to av dem kom det ett konkret tilbud.
Det ene var i praksis en forlengelse av programdirektør-oppgaven, der sittende Atle Sandal fortsetter.
Spenning
Den andre handler om å gjøre e-resept tilgjengelig for alle helse-etater i landet, en såkalt forskrivingsmodul som gikk til britiske Theriak.
Mange venter i spenning på e-resept, fordi dette blir den første offentlige digitale tjenesten som krever pålogging på Id-porten på høyeste sikkerhetsnivå.
Ikke bra
Men interessen for direktoratets utlysning var liten.
– Det er ikke positivt bare å få ett tilbud, spesielt hvis det skulle vise seg at dette er en generell utvikling. Vi har jo disse konkurransereglene for å kunne vurdere kvalitet og pris fra flere tilbydere, sier divisjonsdirektør Christine Bergland ved e-helse og ikt i Helsedirektoratet.
Knallhard konkurranse
Konsulenthuset Bouvet sikret seg fire kontrakter i perioden.
Selskapet var eneste tilbyder på oppgradering av Mattilsynets nye portal, mens det hadde én konkurrent på levering av et nytt fagsystem hos Post- og teletilsynet.
– Vårt inntrykk er at det vanligvis er knallhard konkurranse. Men å skrive tilbud er ressurskrevende, og leverandørene må vurdere mulighetene til å vinne. Hvis man ikke har den helt rette kompetansen, og andre leverandører har en godt etablert relasjon til kunden, kan resultatet bli at man ikke leverer tilbud, sier administrerende direktør Sverre Hurum hos Bouvet til Teknisk Ukeblad.
Ett tilbud
Arbeids- og velferdsdirektoratet (Nav) fikk ett tilbud fra Sirius IT på videreutvikling og vedlikehold av brev- og arkivløsninger til 120 millioner kroner.
– Jeg er overrasket over at det ikke kom konkurranse her, sier salgs- og markedsdirektør Vidar Evensen.
Tilfreds
Hos Nav er it-direktør Nina Aulie tilfreds med konkurransesituasjonen.
– Her er det snakk om omfattende oppdrag med forvaltning av systemutviklingen i etaten for en drøy milliard kroner de neste seks årene. Vi valgte bevisst å splitte oppgaven i sju delkontrakter nettopp for å sikre konkurransen i markedet. Vi har faktisk fått skryt for denne metoden, også av de som ikke vant frem, sier Aulie.
– Lov å avblåse
Difi minner om at det er mulig å stoppe opp hvis du bare får ett tilbud på anbudet.
– Hvis du bare får tilbud fra én leverandør, er det anledning til å avblåse anbudskonkurransen under henvisning til mislykket konkurranse. Du er ikke nødt, men det kan være smart å sjekke om du har strukturert og rigget til konkurransen på rett måte, sier avdelingsdirektør Dag Strømsnes ved Avdeling for offentlige anskaffelser hos Direktoratet for forvaltning og ikt (Difi).
Dårligere
– Hva er konsekvensen av mangelfull konkurranse?
– Dårligere forvaltning av skattepengene og dårligere tjenesteproduksjon i offentlig sektor, svarer Strømsnes.
Han er varsom med å konkludere med at konkurransen er for dårlig, med basis i en statistikk over to måneder.
– Men når jeg får signaler som dette, bør det offentlige spørre seg om man har lært seg markedet godt nok og hva leverandørene klarer å levere. «Aktiv leverandørutvikling» er et annet sentralt stikkord: Du kan invitere mulige leverandører til en briefing om hva slags anbud som er under planlegging fremover. Da får markedet tid til å forberede seg, sier Strømsnes.
Dialog
Bouvet-sjef Sverre Hurum er enig.
– Vi synes det er positivt at offentlige kunder benytter muligheten til å gjøre undersøkelser i markedet i forkant av en utlysning. Dialogmøter med kundene er en kjempelettelse for oss, sier Hurum.
– Noen er gode på dette, andre ikke, poengterer Bouvet-sjefen.
Les også:
Ekspertenes råd for it-suksess