KARRIERE

Én av tre bedrifter har avvist en jobbsøker etter snoking i sosiale medier

Dette er de viktigste grunnene, ifølge hodejegerne.

 7 av 10 jobbrekrutterere bruker nå sosiale medier aktivt i daglig arbeid.
7 av 10 jobbrekrutterere bruker nå sosiale medier aktivt i daglig arbeid. Bilde: Colourbox
24. sep. 2014 - 09:39

Sosiale medier er og vil i økende grad bli den nye markedsplassen for jobb i framtiden, ifølge Adecco og deres nye rekrutteringsstatistikk.

– Tankevekkende

17.000 jobbsøkere og 1.500 rekrutterere fra 24 land rundt i verden har deltatt i den nye studien Adecco har utarbeidet med det katolske universitetet i Milano.

– Det mest interessante funnet i undersøkelsen er at et overveldende flertall av jobbsøkere ikke vet at rekrutterere ser på profilene deres i sosiale medier, sier kommunikasjonssjef i Adecco, Even Sandvold Roland.

I undersøkelsen kommer det fram at over 6 av 10 enten ikke vet, eller tror at arbeidsgiver ikke ser på nettprofilen deres.

– Folk tenker rett og slett ikke over at dette kan bli sett på. De tror at det de legger ut kun går til venner og familie. Spør du meg er det tankevekkende, sier Roland.

Selv om undersøkelsen ikke inneholder norske tall, viser tallene noen interessante globale trender.

Les også: 5 tips til hvordan du bygger CV på nett

Bruker sosiale medier i jobbsøking

5 av 10 jobbsøkere bruker sosiale medier i søkeprosessen, kommer det fram av undersøkelsen. Dette syns ikke Roland er overraskende. Fra deres ståsted som rekrutterere er dette mer relevant enn noensinne.

– Et betydelig flertall av rekrutterere bruker sosiale medier daglig, sier Roland.

Av undersøkelsen til Adecco kommer det fram at 7 av 10 rekrutterere bruker sosiale medier i det daglige arbeidet.

Mediene som i størst grad blir sjekket blant rekrutterere er først og fremst LinkedIn etterfulgt av Facebook, Google og Twitter.

Les også: Slik gjør du deg attraktiv på LinkedIn

LinkedIn er stort

Lene Pettersen er doktorgradsstudent ved institutt for strategi og logistikk ved BI i Oslo. Hun er i stor grad enig i Adeccos konklusjon om at jobbrekruttering er på vei til sosiale medier.

– Jeg har fulgt litt med på dette og har inntrykk av at det er betraktelig færre jobbannonser nå enn før. Og det er desto flere som annonserer på LinkedIn. Rekrutteringsprosessen blir flyttet og det kan se ut til at de store mediene også er i endring, sier Pettersen.

Hun tror avisen ikke nødvendigvis er den rette plattformen for å nå dem som forventes å ha en høy digital kompetanse.

– Hvis du er i et lite reklamebyrå og skal ha en artig designer, så er det kanskje mer aktuelt å legge det ut på nettsiden og spre det i de sosiale kanalene. De potensielle arbeidssøkerne leser jo ikke nødvendigvis avisa, sier Pettersen.

– Ikke overraskende blir LinkedIn ofte sett på av rekrutterere. Et flertall av rekrutterere sier at de også ser på Facebook-profilen til kandidatene. Vi anbefaler at du sjekker personverninnstillingene dine, og har et bevisst forhold til hva som dukker opp hvis fremmede søker deg opp på Facebook, sier Roland.

Les også: Toppledere surfer mest privat på jobb

De mest effektive

Slik vurderer hodejegere i Vest-Europa de ulike sosiale mediene på en skala fra 1 (veldig ineffektiv) til 5 (veldig effektiv). LinkedIn er suveren:

 12345Vet ikkeTotal
Facebook10,210,523,118,87,330,1100
YouTube176,215,13,50,857,3100
LinkedIn43,51422,133,722,6100
Twitter1471710,54,347,2100
Google+11,16164,11,661,2100
Blog11,93,812,71,10,569,9100
Tumblr133,510,50,3072,7100
Pinterest13,6311,10,30,371,8100
Instagram14,13,810,80,50,370,5100
Viadeo12,83,311,11,40,371,2100
Xing10,35,414,38,61,959,5100

Kilde: Adecco

Facebook kan ødelegge

At så få arbeidssøkere ikke er klar over at arbeidsgivere snoker bør være interessant informasjon for enhver jobbsøker. Mange har mistet jobbmuligheter på grunn av nettopp dette.

– Omtrent en tredel av rekruttererne innrømmer å ha avvist en kandidat som følge av informasjonen på sosiale medier. Spør du meg, er det et høyt tall. Dessverre er det en del som mangler nettvett, sier Roland.

De sosiale mediene utvikler seg mer og mer i retningen av å kommunisere separate i bobler for hver sosiale "klikk".

– Facebook oppdaterte nylig personverninnstillingene hvor de viste til at brukerne av nettsamfunnet verdsetter mer privathet. At folk liker bedre å kommunisere i mer lukkede rom bekrefter også min egen forskning. Der er nok ungdommen foran oss. De snakker i tusenvis av ulike samtaletråder, og ikke framfor hele nettverket, sier Pettersen.

Gjennom Facebook kan man nå lettere kontrollere hvem som skal se innleggene gjennom å kategorisere Facebook-kontaktene som kan være alt fra studiekamerater, familie, kollegaer og arbeidsgivere.

– Når man har for mange ulike typer kontakter innenfor det samme nettverket, så oppstår det en såkalt kontekstkollaps. Det begrenser hva du deler. Men etter hvert synes det som om man glemmer dette. Terskelen senkes over tid. Dette kommer fram av forskning, sier hun.

Pettersen forteller at den yngre garde er mindre aktiv på Facebook og mer aktive på Instagram og Snapchat.

– Jeg har inntrykk av at de er mer bevisste på hvem som ser hva som blir delt, sier Pettersen.

Les også: Facebook og Instagram avgjør hvor det blir 4G-dekning på bygda

Facebook har begynt å be brukerne om å ta i bruk de nye personverninstillingene.
Facebook har begynt å be brukerne om å ta i bruk de nye personverninstillingene.

Anonymitet er ikke svaret

– Må  man være veldig varsom med hva man deler på nett?

– Nei. Tvert imot. Å bruke sosiale medier profesjonelt byr på langt flere muligheter enn faremomenter. Vi vil gjerne få den norske debatten vekk fra dette fryktbaserte fokuset vi har hatt i det siste. Mange snakker bare om hva som kan gå galt, men det er langt mellom skrekkhistoriene. Sosiale medier gir først og fremst et hav av muligheter til å skille seg positivt ut i søknadsbunken, sier Roland.

Pettersen tror heller ikke at det er noe poeng i å være så anonym som mulig.

– Det å være passiv og ikke dele noe på Facebook i frykt for at bilder med rare kostymer spres er ikke nødvendigvis den lureste strategien. Omdømmet kan bygges strategisk opp på internett, som i at du selv skriver blogginnlegg, twitrer eller deler lenker på Facebook som inneholder faglig innhold som du ønsker å bli assosiert med. En kan selv produsere innhold på nettet som resulterer i at fremtidig arbeidsgiver vil se dette når de søker på vedkommende, sier Pettersen.

Les også: Hver 12. ansatt er arbeidsnarkoman

Dette ser de etter

Det kommer også fram i undersøkelsen at rekrutterere i større grad bruker sosiale medier til å få et inntrykk av søkerens omdømme.

– Roland, er det noe spesielt arbeidsgivere ser etter på sosiale medier?

– Det våre hodejegere ser på er:

  • Hva slags arbeider og prosjekter har du lagt ut?
  • Er du flink til å vise frem medieklipp hvis du er blitt intervjuet?
  • Er du flink til å dele hvis du har bidratt til en forskningsrapport?
  • Har du anbefalinger og godkjenninger på LinkedIn?
  • Hvordan blir du omtalt som fagperson og som dyktig innenfor ditt fagfelt?
  • Hvilke konkrete ekspempler kan du gi oss som beviser det du har lovet oss i en jobbsøknad eller har uttrykt i en CV?

Les også:

Dette er tegn på at du kan miste jobben

7 intervjuspørsmål som avslører mer enn du tror

Lars Erik hacker seg inn i kundenes datasystemer  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.