En fersk undersøkelse fra forskningsstiftelsen Fafo viser alarmerende tall for andelen som bærer ID-kort på norske byggeplasser.
ID-kortene er ett av tiltakene som skal hindre sosial dumping. Det viser blant annet hvem den ansatte er og hvilket selskap han jobber for.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Halvparten
Undersøkelsen avdekker at på landsbasis har en av tre utenlandske bygningsarbeidere ikke et slikt ID-kort.
I Oslo-området, hvor andelen utenlandske arbeidere i bygg- og anleggsnæringen er høy, er tallene enda mer alarmerende.
39 prosent av polske anleggsarbeidere i Oslo – altså fire av ti – oppgir at de ikke har ID-kort.
Blant polakker som jobber for norske bedrifter gjelder det 40 prosent, mens andelen blant polakker som jobber for utenlandske bedrifter eller er selvstendig næringsdrivende er 52 prosent. I sistnevnte gruppen mangler altså halvparten ID-kort.
Blant ansatte i bemanningsforetak er situasjonen noe bedre. Der mangler kun 18 prosent ID-kort.
Fafo synes tallene er bekymringsverdige.
Skanska vurderer 10 års garanti
Nedslående
– Det er ikke positivt at en så høy andel som 40 prosent av de polske bygningsarbeiderne mangler ID-kort. Det må vi si er nedslående, sier Fafo-forsker Rolf K. Andersen til Teknisk Ukeblad.
Han viser til at ID-kortene er færrest i den mindre seriøse delen av byggenæringen.
– Dette gjelder nok først og fremst arbeidstakere som tilhører ytterkanten av det legale arbeidsmarkedet. Hvis man for eksempel jobber svart, så faller det kanskje ikke naturlig å skaffe seg ID-kort, sier forskeren.
– Hva kommer dette av?
– Det er vanskelig si noe sikkert om det, men det kan hende at nedskjæringene i kjølvannet av finanskrise har drevet en del over i det svarte markedet. De som var leid inn, ble jo nedbemannet først, sier Andersen.
Ordningen med ID-kort regnes likevel som forholdsvis vellykket. I oktober 2010 var det 230.000 kort i bruk på norske byggeplasser, noe som både Arbeidstilsynet, bransjeaktører og forskere mener har gitt mindre sosial dumping i Norge.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Et viktig skritt mot enda smartere boliger](https://images.gfx.no/1000x333/2842/2842827/KNX_Hybrid_modul.jpg)
Fengsel
Audun Lågøyr, direktør for næringspolitikk og kommunikasjon i Byggenæringens Landsforening (BNL), erkjenner problemet.
– ID-kort er en viktig sak for BNL, og det er mye positivt å si om ordningen med slike kort. Vi ser at antall spurte i denne undersøkelsen er noe lavt, men vi mener likevel at den påviser et reelt problem. Vi er bekymret over at mange som opererer i markedet for små og mellomstore oppdrag mangler ID-kort, sier han.
Han er enig med Fafo i at en av hovedårsakene er at mange polakker jobber svart.
– Mangelen på ID-kort skyldes dels manglende kunnskaper om ordningen og dels at mange opererer i det svarte markedet. Bruken av ID-kort vil nok bli mer utbredt på sikt, men jeg tror det er vanskelig å nå fram til dem som kjøper svart arbeidskraft med overlegg. Her må andre virkemidler til. I fjor ble en person dømt til fengselsstraff for å ha betalt en snekker svart. Det er noe som åpenbart vil ha preventiv effekt, sier Lågøyr.