Behovet for økt kapasitet var skyhøyt, og det tok bare fire år å bygge KLIA2, den gigantiske lavkostterminalen på Kuala Lumpur International Airport, som ble ferdigstilt i fjor vår. Den nye terminalen har én rullebane og dekker et areal på 1,48 millioner kvadratmeter.
Terminalen ligger i et sumpområde med ustabil grunn, og siden åpningen har dekket vært hjemsøkt av problemer. Blant annet har det oppstått en rekke sprekker og oppsamling av vann på rullebanen, ifølge Channel News Asia.
På mandag fikk flyplassoperatøren nok en klage, denne gang fra AirAsia, som er det største flyselskapet på KLIA.
Ifølge dem skal et av flyene ha sklidd av klossen som holder fremhjulet på plass. Dette skal ha ført til at hjulet bøyet seg, som igjen ga en åtte timers forsinkelse på flyet.
Les også: Krever millionerstatning etter omfattende skader på Oslo S
«Som forventet»
Malaysia Airports sier selv at synkingen var forventet helt siden starten av prosjektet. For å få opp KLIA2 på så kort tid, benyttet de seg av en metode de visste ville kreve omfattende vedlikehold i ettertid.
Dette skal bestå av lappe-arbeid, legging av nytt dekke i tillegg til flere langsiktige løsninger. Disse inkluderer innsprøyting av polyuretan og legging av betong.
I løpet av de neste fem årene skal vedlikeholdet reduseres til et minimum. Allerede neste vår skal det legges store mengder betong, som ifølge flyplassoperatøren vil løse størsteparten av problemet.
De presiserer at det kun er 2,3% av terminalens totale areal som er rammet av problemene.
Den malaysiske flyplassen er Asias raskest voksende - mellom 2012 og 2013 økte antall reiser med 19 prosent. Fra 2014 til 2015 var tallet 6,6 prosent.
Se planene: New Yorks mareritt-flyplass skal bli ny
Raser mot flyplassoperatøren
I en pressemelding skylder AirAsia mandagens hendelse helt og holdent på forholdene på flyplassen. De mener årsaken ligger i at dekket under fremhjulet sank sammen. I en Twitter-melding tordner AirAsia-eieren Tony Fernandes mot Malaysia Airports:
«Svaret fra Malaysia Airports, som sier at dette var som forventet, er latterlig. Styret og ledelsen må granske seg selv nøye og lenge».
Flyselskapet har også tidligere hatt problemer med forsinkelse som følge av vedlikeholdsarbeid. Fernandes, som forøvrig er den høyprofilerte eieren av Queens Park Rangers, kaller situasjonen uholdbar.
Les også: Ventilasjonen ble et mareritt for det nye skolebygget