Mens resten av verden tester ut batteribusser to og to, er enkelte kinesiske byer nå i ferd med å gå fra testfase til fullskala drift.
Kinesiske BYD skal i løpet av året og neste år levere hele 3 200 batteribusser til to byer alene.
Kjempebestilling
For et par måneder siden bestilte myndighetene i Dalian, på Liaodonghalvøya nord i Gulehavet, 1 200 eksemplarer av BYD ebus.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
I forrige uke fulgte Hangzhou, på den kinesiske østkysten like sør for Shanghai, opp med å bestille 2 000 batteribusser i tillegg til 1 000 elektriske drosjer, BYD E6.
BYD skal levere halvparten av disse bestillingene i løpet av dette året.
Myndighetene i Hangzhou påpeker at teknologien nå er tilstrekkelig moden til at de fleste byer kan og bør gå over til elektrisk drift av sine kollektivkjøretøy.
Les også: Batteribusser overrasker på rekkevidde
Kjører i 50 byer
Det begynner å nærme seg tre år siden disse batteribussene første gang ble testet i ordinær drift.
BYD leverte de første elbussene til Shenzhen i august 2011. Der hadde de 220 bussene ved utgangen av mars akkumulert 25 millioner kjørte kilometer.
Det jobber over 15 000 ingeniører i selskapet som startet som batteriprodusent og selvsagt produserer liitumjernfosfatbatteriet selv. Batteriet vil trolig vare lengre enn resten av bussen. Det skal takle minst 4 000 ladesykler som tilsvarer 11 års drift.
BYDs batteribusser er nå satt inn i ti kinesiske byer i tillegg til testprogrammer i rundt 40 byer verden rundt.
Les også: Denne bussen har fire tonn batterier
![Som illustrasjonen viser, er batterimodulene i BYD ebus plassert over framakslingen, bak drivakslingen og bak på taket.](https://images.gfx.no/580x/1714/1714198/1200028241.jpg)
Bergen og Stavanger i høst
En av disse byene er København som siden nyttår har hatt to BYD-busser i testdrift med lovende resultater så langt.
BYD har for øvrig planer om å etablere en bussfabrikk i Europa.
Også Boreal Transport vurderte BYD, men gikk i stedet for kinesisk-nederlandske Ebusco når de i løpet av høsten setter inn de to første batteribussene i rutetrafikk i Rogaland.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Slik kan offshore olje- og gassproduksjon kutte utslipp av klimagasser](https://images.gfx.no/1000x333/2786/2786151/tfmc_deep-purple-green-hydrogen-technology.jpg)
I Bergen satser de i stedet på hybridbusser. Ikke parallellhybrider lik dem som har hatt et par problematiske vintre i Tromsø, men gasselektriske seriehybrider.
Skyss i Bergen har bestilt to Van Hool Excui City som er toleddet og 24 meter lang. Også disse skal settes i drift i høst.
Les også:
Toleddet bussmonster kommer til Norge