ReCharge, heter den, Volvos nye hybridlekkerhet, og den byr blant annet på 100 hestekrefter og flexifuelmotor.
Miljøvennlig
Tre timers ladetid gir deg 100 forurensningsfrie kilometer kjøring, før du kan gå over til motoren på 1,6 liter og kjøre i 60 kilometer til. Om du kun har en time tilgjengelig for lading er det nok til rundt 50 kilometer kjøring.
Dette skiller den fra eksisterende hybridbiler som Toyota Prius eller Honda Civic Hybrid, som ikke har den egenskapen at de kan kjøre eksklusivt på den elektriske motoren.
Billig i drift
Full opplading av batteriene skal kunne koste like under ett engelsk pund, ifølge Daily Mail, noe som sannsynligvis tilsvarer langt under tieren med norske strømpriser.
For en 150 kilometers kjøretur hvor batteriet startet fullt oppladet, vil ReCharge bruke lave 2,8 liter drivstoff, noe som gir et bensinforbruk på 0,19 liter\mil.
– Aldri fylle
Volvo hevder selv at kjøreutgiftene kan reduseres med hele 80 %, sammenliknet med en tilsvarende stor bensinbil, hvis den kun kjøres på batteri.
– Dette er grensesprengende innovasjon. En person som kjører mindre enn 100 kilometer om dagen vil neste aldri måtte innom bensinstasjonen. Den er særdeles snill mot eierens lommebok, sier Magnus Jonsson i Volvo i en pressemelding.
Fleksibel styring
Drivstoffmotoren slår ikke inn før 70 % av batterikapasiteten er oppbrukt, men kan også styres manuelt, for eksempel ved motorveikjøring.
Volvo påstår selv at bilen produserer 66 prosent lavere CO 2-utslipp enn de mest miljøvennlige hybridene som finnes. Nullutslipp ved elektrisk kjøring, og lave 167g\km ved bensindrift.
Kjapp
Og treig er den heller ikke, med en toppfart på 160 km\t og 0 - 100 på ni sekunder.
Bilen er antatt å være i salg rundt 2010.