– Goliat-lisensen har besluttet å benytte et senere transporttidspunkt for Goliat FPSO. Plattformen skal ferdigstilles helt på Hyundai-verftet, for raskt å kunne nå full produksjon, melder Eni i dag.
Der opplyser de om at Goliat-innretningen etter revidert plan skal forlate Hyundai-verftet i Sør-Korea tidlig i 2015.
– Denne beslutningen ble fattet på et lisensmøte fredag 16. mai, heter det.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Som Teknisk Ukeblad skrev om tidligere i dag, skulle egentlig FPSO-en ha seilt fra verftet i dag, men gigantflyteren ligger fortsatt i tørrdokken.
Kan ikke innfris
Eni skriver også at lisensen mener at kriteriene for avreise fra Sør-Korea i slutten av juni, med klargjøring på Goliatfeltet i fjerde kvartal 2014, ikke kunne innfris.
– Av denne grunn er det besluttet å benytte seg av det andre alternative transporttidspunket for plattformen, en plan som allerede er kontraktsfestet med transportfartøyet Dockwise Vanguard. Det gir også mer tid til å fullføre, klargjøre og teste FPSO-en ved Hyundai-verftet i Sør-Korea. Mål om produksjonsstart er satt til midten av 2015, heter det i meldingen.
Les også: Ptil om Goliat: «Store mengder arbeid gjenstår»
Smell på 15 milliarder
Dette er ikke første gang Goliat sprekker – og ifølge Eni blir det nå ytterligere kostnadsblemmer på 6,5 milliarder kroner, og at totalkostnaden blir på 45 milliarder kroner.
Dette betyr at kostnadene for pionerprosjektet i Barentshavet har steget med 14,5 milliarder sammenlignet med hva som ble godkjent i plan for utbygging og drift, der prislappen ville ligge på rundt 30,5 milliarder kroner.
Eni skriver videre i meldingen at arbeidet nå er i sluttfasen.
– Skroget er ferdigstilt, plattformdekket nærmer seg sluttføring og uttesting pågår. Endelig uttesting, inkludert sjøprøver, forventes ferdig i god tid før avreise fra verftet. Lisensen er tilfreds med kvaliteten på byggearbeidet og samarbeidet med Hyundai, heter det i meldingen.
Les også: Nå skulle Goliat vært ferdig. Men i Sør-Korea holder de fortsatt på å male skroget
Robust økonomi
Eni hevder at det fortsatt er god lønnsomhet i Goliat.
– Goliats spesielle karakter har krevd ekstra aktiviteter og endringer i prosjektgjennomføringen. Økonomien i prosjektet er robust, blant annet fordi utsatt produksjon har begrenset påvirkning på lønnsomheten under dagens prisregime, sier Eni.
Teknisk Ukeblad har i flere omganger skrevet om store utfordringer ved verftet i Sør-Korea, og at Goliat mest sannsynlig blir utsatt igjen. Eni har frem til for kort tid siden holdt fast på at Goliat fortsatt skal i produksjon i år.
Nå er dette altså utsatt til midten av 2015.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Les også:
Denne skal bore 40 nye brønner i Nordsjøen
– Finn en løsning uten folk i Nordsjøen. Da er problemet løst