De rød-grønne regjeringspartiene er blitt enige med Høyre, KrF og Venstre om et klimaforlik nå i dag. Norge skjerper sine utslippsforpliktelser, noe som blant annet gjør det dyrere å kjøre bil.
Langsiktighet
- Dette forliket er med på å skape langsiktighet og forutsigbarhet i norsk klimapolitikk, sa statsminister Jens Stoltenberg.
Han, finansminister Kristin Halvorsen og opposisjonspartilederne holdt i formiddag pressekonferanse på Stortinget.
Ifølge NTB skal klimaforliket innebære at partene er enige om å ta omtrent to tredeler av Norges utslippsreduksjoner nasjonalt.
Karbonnøytralt i 2030
Dette betyr at regjeringen går med på at Norge er forpliktet til et CO 2-kutt på fra 15 til 17 millioner tonn i 2020 når skog er inkludert. I klimameldingen la regjeringen opp til et nasjonalt kutt på fra 13 til 16 millioner tonn.
Klimaforliket betyr at Norge åpner for å fremskynde målet om å bli et karbonnøytralt samfunn fra 2050 til 2030.
Dyrere drivstoff
Dette er klimakameratene også, blant annet, enige om:
- Avgiften på autodiesel og bensin går opp. Diesel økes med ti øre literen, mens bensinavgiften går opp med fem øre.
- Forskning på fornybar energi skal trappes kraftig opp med 70 millioner kroner i år, 300 millioner til neste år og til minimum 600 millioner kroner i 2010.
- Forskning på fornybar energi skal opp på samme nivå som tilskuddene til forskning på oljesektoren.
- Utslippsforpliktelsene Norge har i Kyotoprotokollen skal overoppfylles med 10 prosent, noe som betyr en satsing på 5 milliarder kroner på klimatiltak i U-land i løpet av perioden 2008 - 2012.
- I tillegg satser regjeringen 7-8 milliarder på klimatiltak i U-land som ikke er inkludert i Kyoto-avtalen.
- Innsatsen for å stoppe avskoging i utviklingsland økes med om lag 3 milliarder kroner årlig, slik tidligere varslet.
- Transnova, et statlig prøveprosjekt, skal etableres for å øke bruken av alternative drivstoff.
- Drivstoffavgiftene vil fortsette å øke etter 2009. Et mål er at gjennomsnittlig utslipp fra nye personbiler skal være under 120 g/km.
Ikke ferdige
- Vi har ikke fått gjennomslag for alt vi ønsket, men dette er en mer ambisiøs klimaavtale, enn det forslaget regjeringen la fram før sommeren, sier Høyre-leder Erna Solberg.
Stoltenberg sier at klimapolitikken er blitt kraftig rustet opp i løpet av 2007, men alle partlederne var nøye med å presisere at klimaforliket ikke betyr noe endelig punktum for klimapolitikken, og at det fortsatt vil pågå en klimadebatt.
- Nå går vi videre med konkretisering og tallfesting. Men at klimaforliket nå er undertegnet, er ikke noe punktum. Vi skal fortsette å utvikle norsk klimapolitikk, understreket statsministeren.
- Tøffe omlegginger
Erna Solberg mener den politiske klimadebatten vil fortsette rundt hvilke virkemidler som skal benyttes for å nå klimamålene, og rundt mixen av virkemidler, spesielt innenfor transportssektoren.
KrF-leder Dagfinn Høybråten påpeker at klimaforliket innebærer tøffe omlegginger i Norge, og at disse vil bli skjerpet i årene som kommer. Han retter også et lite spark mot næringslivet, som maser om forutsigbare rammevilkår.
- I 2009 er det FN-toppmøte i København. Der kan det komme enda mer ambisiøse klimamål. Det skal de som roper om forutsigbarhet vite, sier Høybråten.
Utsatt reise
Klimaforhandlingene i Stortinget pågikk hele onsdag kveld, før partene var enige om å ta en pause og møtes igjen torsdag morgen. Ettersom partiene ikke ble enige onsdag, måtte statsminister Jens Stoltenberg (Ap) utsette sin avreise til Antarktis. Han reiser i stedet på sin såkalte klimareise senere i dag.