Under årets Siggraph-konferanse for digital grafikk og interaktivitet, viste Microsoft Research fram en spennende ny måte å implementere Kinect-teknologi ved å modifisere vanlige 2D-kameraer.
Mobilkameraene er utbredte og anvendelige. Nylig skrev vi om at mobilkameraer gjøres til varmesøkende kamera. Denne gangen er det dybdesynet som gjelder.
Les også: Nå skal USB-pluggen byttes ut
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Billig alternativ
I forskningsrapporten til Microsoft Research, melder de at eksperimentene deres viser en nøyaktighet som er sammenliknbar med kommersielle dybdekameraer, men med dramatisk redusert kostnad, strømforbruk og formfaktor.
– Selv om dybdekameraer er i ferd med å bli en forbruksvare i større grad, har de fortsatt til gode å forbigå allestedsnærværelsen til vanlige 2D-kameraer som nå er brukt i de fleste av våre mobile enheter, og stasjonære datamaskiner, står det i rapporten.
Inngrepet kan i utgangspunktet utføres på så og si alle 2D-kameraer inkludert enkle web-kameraer, skal vi tro Microsofts forskningsavdeling.
Tidligere har vi også omtalt Project Tango som gjør at mobilen kan forholde seg til omgivelsene i 3D.
Les også: Se hva studentene fikk til med et Kinect-kamera, 900 plastpinner og litt elektronikk
![Fruit Ninja med håndbevegelser og et modifisert web-kamera.](https://images.gfx.no/580x/1711/1711913/1200030899.jpg)
Dybdeinngrep
Noen få inngrep i maskinvaren må til for å oppnå dybdekamera-funksjonalitet. For det første må alle infrarød-filter (NIR) fjernes og erstattes med et båndpassfilter og power-LED som begge skal operere i et smalt NIR-spekter.
LED-lysene plasseres i en ring rundt kameraet for å sørge for jevnere belysning.
Båndpassfilteret slipper gjennom signaler innenfor et visst frekvensområde og svekker signaler på frekvensene utenfor det ønskede spekteret.
TEST: Nokia Lumia 1520: Gigantisk Nokia med kjempekamera
![Modifisert smarttelefon med NIR LED-ring, båndpassfilter og et 3D-printet mobildeksel.](https://images.gfx.no/580x/1711/1711912/1200030901.jpg)
Algoritme-program
Programvaren skal ifølge rapporten lære seg å tolke interaksjon med mennesket gjennom algoritmer.
– Vi tenker ut en algoritme som lærer sammenhengen mellom pikselintensitet og dybdemålinger, skriver forskerne.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Kyoto Group og Schneider Electric inngår intensjonsavtale – skal elektrifisere industrien sammen](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826421/Ronny_Micaelsen_1600x900.jpg)
Selv om oppskriften på maskinvaren er grei å rekonstruere, kan det likevel hende at Microsoft vil velge å holde programvaren tett til brystet. Her skal nemlig mye av magien ligge.
– Algoritmen vår gjør oss i stand til å gjøre praktisk talt alle kameraer om til et sanntids dybdekamera for scenarioer med menneskelig oppfatning og interaksjon, uten høy energiforbruk, plass og kostnad.
På spekulasjonssiden, kan det bli spennende å se om Microsoft vil vurdere å implementere dette i sine egne mobiler og Surface-brett i framtiden for å skille seg ut med å tilby gestikulering i tillegg til touch.
Mer detaljerte opplysninger og en mer detaljert forskningsrapport kan du finne på Microsoft Researchs nettsider.
Disse merkelige patentene gir amerikanerne hodepine