Det er blant tallene Worldwatch Institute presenterer i en ny rapport de har utført for Vital Signs Online.
Fra 1 737 til 3 700 sett
Mens høyhastighetstog blir operert i 14 land i dag, vil antallet være nærmere 24 i 2014.
To tredeler av den høyhastighetsflåten finnes i kun fem land; Frankrike, Kina, Japan, Tyskland og Spania.
Seniorforsker Michael Renner i Worldwatch, som står bak undersøkelsen, beskriver veksten i høyhastighetstog som voldsom:
– På bare tre år, fra januar 2008 til januar 2011, vokste flåten fra 1 737 høyhastighetstogsett til 2 517 togsett. I løpet av 2014 regner vi med at det vil finnes mer enn 3 700 høyhastighetstog globalt, sier Renner i en melding vedlagt rapporten.
6 000 nye km på to år
Rapporten definerer «høyhastighet» som nybygd infrastruktur som takler minst 250 kilometer i timen og oppgraderte linjer som tåler minst 200 kilometer i timen.
Oppsummert har den totale lengden økt fra 10 700 kilometer skinnegang i 2009 til nesten 17 000 kilometer i 2011. Dessuten er 8 000 kilometer høyhastighetsspor under bygging og ytterligere 17 700 kilometer er planlagt.
Til sammen vil dette utgjøre 43 000 kilometer. Det tilsvarer cirka fire prosent av alle jernbanespor i verden i dag.
Punktlighet
Om lag halvparten av alle lyntogreiser i Europa foretas i lyntogets hjemland, Frankrike.
Av passasjertrafikk på skinner har TGV en markedsandel på 62 prosent, sammenlignet med 23 prosent i 1990.
Worldwatch tilskriver dette det enorme nettverket, anstendige billettpriser og høy punktlighet.
Og når vi snakker om punktlighet, er det umulig å gå utenom Shinkansen-togene i Japan. Ifølge rapporten, som har hentet tall fra den store jernbaneoperatøren JR Central, har hvert enkelt tog i gjennomsnitt til sammen over et helt år akkumulert kun et halvt minutts forsinkelse.
Ifølge den samme – åpenbart jernbanevennlige – rapporten, har høyhastighetstog nå kapret 75 prosent markedsandel på ruter der tog og fly konkurrerer direkte.