Mattetreningsprosjektet Ent3r er et meget vellykket tiltak, viser en fersk survey gjennomført av Renate-senteret i Trondheim og SINTEF Teknologi og Samfunn.
- Surveyen, som er gjennomført blant elever og mentorer, viser at 80 prosent mener opplegget har gjort dem mer motivert for realfag.
- 75 prosent av de spurte gir uttrykk for at Ent3r bedrer selvtiliten i matematikk.
- Nesten like mange sier at prosjektet har gjort dem mer interessert i matematikk og realfag.
Motet oppe
En elev beskriver utbyttet av ordningen på denne måten:
"Jeg har slitt med matte dette året, og jeg er overbevist om at Ent3r har hjulpet meg til å holde motet oppe. Planen med å melde meg på var derfor rett og slett for å få så mye hjelp som mulig".
- 60 prosent sier at ordningen har inspirert dem til å studere realfag/teknologi etter videregående skole.
– Vi ser en klart større interesse for å studere realfag etter videregående utdanning blant Ent3r-elevene. Målet om å motivere elevene for realfag ser derfor ut til i stor grad å være oppnådd. Målet om å få elever til å rette seg inn mot studier med realfag/teknologi er også ivaretatt, sier Hanne Mari Sæther, utreder ved Renate-senteret.
Renate-senteret er landets nasjonale senter for realfagsrekruttering.
Kalvig ble satt i blondinebåsen
Gjør det bedre
Ent3r-ordningen har også bedret karaktersnittet til deltakerne.
– Nesten alle deltakerne mener at opplegget har hatt en positiv betydning i forhold til karakteren i matematikk. Det er i størst grad de som i utgangspunktet hadde en relativt god karakter som har forbedret den. Mentoren spiller også en vesentlig rolle. Det er de som er mest fornøyd med sin mentor, som i størst grad har forbedret sine karakterer, sier Sæther.
Et lite flertall gir uttrykk for at ordningen har gitt dem bedre karakterer også i andre fag.