– Tidsvinduet for å være med i sertifikatmarkedet er åtte år. Dette er kort tid når det gjelder å bygge storskala vannkraft. Slike prosjekter krever mye skreddersøm og det kan bli mangel på kvalifiserte entreprenører når mange aktører skal bygge på likt, sa Liodden på Swedish Energy Days i Stockholm i dag, skriver Montel.
Les også: NVE advarte OED mot sertifikat-nekt
Trefils bilvei
Det er nemlig ikke mange entreprenører som har kompetanse til å bygge de store tunnelene i vannkraftverkene.


– Disse har gjerne en diameter som en trefils bilvei, og er teknisk krevende å bygge. Vi kan derfor oppleve at prisene presses opp og at vi får mangel på personell og materiell, sa Liodden ifølge bransjemediet.
Les også: Slakter norsk sertifikat-hemmelighold
Mange prosjekter
I Norge vil et vannkraftverk som settes i drift etter 2020, ikke få elsertifikater, noe som gir stor risiko for utbyggerne.
Liodden påpekte at det ligger 10,9 TWh vannkraftprosjekter i Norge som alt har fått konsesjon av NVE, mens 7,8 TWh ligger som søknader eller er til behandling.
Les også: – Halvparten havner i Norge