KARRIERE

Er Andreas Norges mest teknologiinteresserte 7-åring?

– Ble sittende i nesten én time for å diskutere de nye supplybåtenes Xbow-design.

 Helt fra han var fire år gammel har Andreas Skarmark Jakobsen vært en ivrig leser av Teknisk Ukeblad. Nå vil han bli astronaut.
Helt fra han var fire år gammel har Andreas Skarmark Jakobsen vært en ivrig leser av Teknisk Ukeblad. Nå vil han bli astronaut. Bilde: Privat
24. okt. 2015 - 06:00
Vis mer

Du skal antagelig lete lenge før du finner en 7-åring som er mer interessert i teknologi enn Andreas Skarmark Jakobsen.

Havbunnsinstallasjoner, skip og oljeplattformer er noe av det han liker best, men helt fra han var fire år gammel har Glomfjord-gutten hengt i beina på pappa Jim Andre for å finne ut mest mulig om hvordan tingene rundt oss er bygd opp.

Drømmen er å bli astronaut, og mange av bøkene og bladene på gutterommet dreier seg om nettopp det.

– Jeg har lyst til å dra ut i verdensrommet. Jeg vil oppleve å være uten tyngdekraft. Jeg har lyst til å være på en romstasjon og se ned på jorda derfra, sier han til Teknisk Ukeblad.

Les også: – Her er det jobb for ingeniører i mange tiår fremover

Fikk Nito-medlemskap

Teknologiinteressen ble tent da faren mistet jobben på waferfabrikken til Rec i Glomfjord for tre år siden. Fabrikken tjente ikke lenger nok penger som følge av overkapasitet i solcelleindustrien, og flere hundre ansatte måtte gå.

I etterkant startet Meløy kommune opp et pilotprosjekt sammen med Høgskolen i Narvik. Her kunne der de som var kvalifisert ta ingeniørutdannelse og samtidig fortsette å bo i kommunen.

Jim Andre, som nå jobber i Cyberforsvaret, var en av 30 som meldte seg på.

Som elkraftstudent på deltid ble han medlem i ingeniørorganisasjonen Nito, og en av godene ved å være organisert der, i likhet med i Tekna og Polyteknisk forening, er at man får Teknisk Ukeblad levert hjem.

Kompetansebarometer: Disse ingeniørene er mest ettertraktet nå

Ble fast leser

Den likte poden på fire år godt.

– Det begynte med at han kikket på bilder og illustrasjoner og spurte hva det var, og etter hvert begynte han å løpe til postkassen hver dag for å se om det hadde kommet et nytt blad, forteller pappa Jim Andre.

I dag leser Andreas bladet på egenhånd.

Mistet oljejobben: Mistet oljejobben, fikk langt høyere lønn i kommunen

Liker å lære

– Noen ganger leser jeg alt sammen. Noen ganger tar jeg en liten pause, men jeg leser alt, sier hovedpersonen selv.

– Hvorfor leser du det?

– Jeg lærer mye om masse forskjellige ting. Jeg vet ikke hvorfor jeg syns det er gøy, men jeg leser det så ofte jeg kan, sier han.

– Skjønner du alt som står i bladet?

– Noen ganger forstår jeg det som står der, men ikke alltid, sier 7-åringen.

Øystein (50) har en CV få kan matche: Øystein (50) har CV få kan matche - blir ikke invitert på intervju

Må få hjelp av pappa

Pappa Jim Andre må ofte trå til når journalistene ikke klarer å formidle stoffet godt nok.

– En gang ble jeg sittende nesten én time for å diskutere nye supplybåtenes Xbow-design. Han er veldig flink til å spørre og kommer aldri til bunns. Hvis han spør, prøver jeg å svare på en måte som ikke er for høythengende, forteller han.

Lillesøster Kine (5) har ikke den samme teknologiinteressen til tross for Andreas’ iherdige forsøk på å «frelse» henne.

– Hun er veldig glad i dukker og sånt, men han går likevel til henne, briefer med kunnskapen sin og sier at sånn og sånn henger ting sammen. Hun bryr seg ikke, ler tobarnsfaren.

Behovsundersøkelse: Dette legger de som ansetter ingeniører mest vekt på

Skal bli bedre fra barnsben av

Andreas, som har matematikk som favorittfag, er ett av lyspunktene når det gjelder realfagsinteresse i Norge. Norske elever scorer nemlig svært svakt på nasjonale tester i matematikk, naturfag og teknologi (les mer i faktaboks).

I august la regjeringen derfor frem en strategi som skal gjøre barn bedre i realfag allerede fra barnehagealder av.

Vil gjøre det mer interessant

Hanne Marit Henriksen er leder for Nito i Nordland og jobber til daglig for Sintef i Mo i Rana.

Hun forteller at hennes egen kommune ikke satser på realfag i skolen og mistenker at det er slik flere andre steder i Nordland. Hun har derfor satt i gang en gruppe som skal kartlegge hvor stor satsingen i fylket faktisk er.

Henriksen mener Norge er avhengige av at at flere elever utvikler en interesse for realfag.

– Det er kjempeviktig, for vi ser at Norge trenger flere ingeniører. De som står i jobb blir eldre, og det er en mangel der ute, sier hun.

– Hvordan skal man få det til?

– Man må gjøre de «kjedelige» fagene litt mer spiselige. Det kan ikke være sånn at man må sitte med en bok og skrive og regne i full fart for å slippe lekser. Man må heller kunne se praktisk hva realfag kan brukes til, sier hun.

Innser at barn er forskjellige

Nito-lederen blir glad for å høre at det finnes 7-åringer som Andreas.

– Dette er forskjellig fra barn til barn. Jeg får Teknisk Ukeblad selv, og jeg har tre unger. Ingen av dem er veldig glad i det. Men jeg syns det er helt fantastisk at det finnes barn som er så opptatt av teknologi, sier hun.

Les også: Fredrik har søkt 50 jobber uten å lykkes

Vil ut i rommet

Uansett om 7-åringen ender opp med å bli astronaut eller ei, kommer pappa Jim Andre til å hjelpe så godt han kan når sønnen spør om teknologi.

– Mange av kompisene har spillkonsoller, og det går mye i fotball og sykling sammen med dem. Men når han kan velge selv, er det gjerne faktabøker og faktabaserte ting det går i. Jeg prøver så godt jeg kan å få ham til å beholde den interessen, sier han.

På jobbjakt? Dette er Googles formel for den perfekte CV

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.