Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) vurderer å bruke bompenger for å bedre togtilbudet.
– Vi har bedt om en vurdering av om dette lar seg gjennomføre, sier Arnstad til Jernbanemagasinet.
Les også: – Det vil ta 40 år å få jernbanen opp på akseptabel standard
Vurderes i høst
Vurderingen skal utføres av Vegdirektoratet og Jernbaneverket. Konklusjonene skal foreligge i løpet av høsten, skriver Dagsavisen.
Ideen er ikke ny. Miljøorganisasjonene har tidligere oppfordret til en slik løsning. Det har også andre instanser.
Den regjeringsoppnevnte Jernbanegruppa leverte i fjor en rapport hvor bompenger ble nevnt som en mulig finansieringskilde for framtidige og til dels svært kostbare jernbaneprosjekter.
Les også:
– Jernbaneutbygging krever 20-års-plan
Juridisk gråsone
Lovverket tillater at bompenger fra veitrafikken kan brukes til utbygging av kollektivinfrastruktur der slik utbygging kan føre til et bedre samlet transporttilbud, konkluderte Jernbanegruppa.
Arnstad sier til Jernbanemagasinet at «det å bruke avgifter fra vei til bane ligger i en juridisk gråsone, i alle fall utenfor de store bysentra».
Hun har registrert at det er lokale ønsker om å finansiere jernbane ved hjelp av bompenger.
Fylkesråd for samferdsel i Nord-Trøndelag, Tor Erik Jensen (Høyre), uttalte i 2010 at han gjerne ville bruke bompenger på mer og bedre jernbane.
Les også:
– Norsk veiplanlegging har gått ut på dato
Vil kreve bompenger for å lage veiplaner
Trenger et halvt statsbudsjett for å ta igjen veiforfallet