Teknisk Ukeblad inviterer våre lesere til å stemme på Norges vakreste veibro i sommer. Send inn dine forslag til redaksjonen og delta i avstemningen.
Om tre år skal Hardangerbroen etter planen stå ferdig. Den vil da med sitt hovedspenn på 1380 meter bli en av de lengste hengebroene i verden, lengre enn legendariske Golden Gate Bridge i San Francisco.
Gi din stemme
Men vil broen bli like vakker? Og hva med andre norske veibroer? Hvilken brotype liker du aller best?
Hengebro? hvelv-, plate-, bjelke-, kasse-, fagverk-, bue-, FFB-, skråstag-, henge-, flyte-, rør- eller bevegelig bro?
Foretrekker du skråkabelbroen Kolomoen bro. Den rundt 70 meter lange broen over E6 i Hedmark som i løpet av sin korte levetid allerede har rukket å bli et landemerke. Broen, som er tegnet av Morten Løvseth i Moe & Løvseth har to brotårn som begge har en høyde på 31 meter og vekt på 35 tonn.
– Det er artig at Statens vegvesen går for en så spesiell brotype. Det er et fantastisk byggverk som har bydd på mange ingeniørtekniske utfordringer, uttalte prosjektleder i Hærhe, Arve Krogseth, til Bygg.no da broen sto ferdig.
Favorittbro?
Eller foretrekker du kanskje klassiske broer som Gamle Bybro i Trondheim, en fagverksbro som ble bygget i 1861, sprengverkbroen Gamle Tolga bru fra 1859 eller den gamle Svinesundsbroen fra 1946? Sistnevnte bro med en total lengde 420 meter ble erstattet av den nye Svinesundbroen i 2005, med en total lengde på 704 meter. Den ble tegnet av Lund Slaatto arkitekter etter den såkalte «fritt frambygg»-metoden.
De fleste broer i dag bygges i betong og stål, men vegvesenet har ved flere tilfeller brukt reisverk i tre i stedet. Evenstadbru var da den ble satt opp i 1998 den lengste trebroen i verden. I 2005 ble Rena Bru bygd i tilknytning til Rena Leir, og skal tåle 110 tonn tunge kjøretøy.
Nye broer
I alt er det rundt 16.700 broer på riks- og fylkesveiene i Norge, i tillegg til nesten 6000 broer på kommunale veier, ifølge Vegen og vi. Med unntak av de 6000 kommunale broene er det Statens vegvesen som har ansvar for brorparten av broene.
I rollen som rådgivende ingeniører og prosjekterende, er Statens vegvesen involvert i flere store nye prosjekter: Hardangerbroen i Hordaland; Kåfjordbroen i Alta i Finnmark og Dalsfjordbroen i Sogn.
Vegvesenet er også involvert i utredningen om en mulig ny bro over Farriseidet ved Larvik i Vestfold, hvor man ser på mulighetene for å krysse Farriselva med steinhvelvbru, hvor man utnytter stedlig larvikitt som byggemateriale.
Last opp bilder av din favorittbro her: www.tu.no/vakrestebro og bli med i trekningen av et Canon Powershot A3100 og en fotoskriver: Canon Selphy CP790.
Norges lengste broer:
Navn |
Lengde |
Største spenn |
Byggeår |
Drammensbrua |
1892 |
60 |
1975/2006 |
Nordhordlandsbrua |
1614 |
172 |
1994 |
Sandesundbrua |
1528/1521 |
139 |
1978/2008 |
Mjøsbrua |
1421 |
69 |
1985 |
Gjemnessundbrua |
1257 |
623 |
1992 |
Sotrabrua |
1236 |
468 |
1971 |
Måløybrua |
1224 |
125 |
1973 |
Sandnessundbrua |
1220 |
150 |
1973 |
Gisundbrua |
1147 |
143 |
1972 |
Stordabrua |
1077 |
677 |
2000 |