Det forurensede mudderet skulle tas opp inne i og utenfor tørrdokken og ved kaien ved Olavsvern Orlogsstasjon.
Avviket mellom Rambølls anslag og den endelige mengden mudder ble på hele 3856 tonn.
Stor entreprise
Forsvarsbyggs mudringsentreprise ble planlagt og gjennomført på bakgrunn av innholdet i Rambølls rapport og entreprenøren rigget seg opp for å ta opp 4000 tonn mudder.
Det gjorde at jobben ifølge Forsvarsbygg ble tre-fire millioner kroner dyrere enn om man hadde visst hvor lite mudder som faktisk måtte hentes opp.
Det skriver Forsvarsbygg i et brev til Rambøll som Teknisk Ukeblad har sett.
I sin rapport anslo Rambøll mudringen til kun å skulle koste kun 325 000 kroner. Den endelige prislappen, uten deponikostnader, kom imidlertid på 8,9 millioner kroner, ifølge Forsvarsbygg.
«Avviket vedrørende mengde opptatt mudder er imidlertid det mest graverende, og det som har påført staten de største ekstrautgifter,» skriver Forsvarsbygg.
Forsvarsbygg kom dessuten i tvist med transportentreprenøren fordi det ble så lite mudder å frakte bort. Saken endte med forlik og entreprenøren fikk 160 000 kroner i avbestillingserstatning.
Forsvarsbygg mener Rambøll har opptrådt uaktsomt og varsler i brevet at staten ved Forsvarsdepartementet tar ut stevning med krav om erstatning i størrelsesorden tre-fire millioner kroner pluss 160 000 kroner for avbestillingserstatningen.
Les også: Slik vil de lage en ny øy i Oslofjorden
Benekter uaktsomhet
Divisjonsleder Vibeke Riis i Rambøll sier de legger stor vekt på at kundene deres skal bli fornøyde og karakteriserer saken som «kjedelig».
Men hun avviser at Rambøll har opptrådt uaktsomt.
– Hvordan er det mulig at avviket blir så stort?
– Bestillingen gikk på å gjennomføre en kartlegging som var tilstrekkelig for å få godkjent tiltaksplan fra Fylkesmannen. Da er det vanlig fremgangsmåte å legge til grunn det verst tenkelige scenarioet. Anslaget vi da gjør, er basert på tykkelsen av det forurensede laget og utbredelsen av det. Valg av mudringsmetode vil avgjøre mudringsvolumet, sier hun.
– Har dere gjort noe som helst galt i denne saken?
– Det vil alltid være en mulighet for at noe kunne vært gjort på en annen måte. Men i dette tilfellet har vi levert i henhold til bestilling, slik vi ser det, sier Riis.
Les også:
Slik bygges Norges nye praktgate