Det er det indre som teller, heter det. Derimot er det verken våpensystemer eller avionikk som gjør dette F-16-flyet enestående, men det ytre. Nærmere bestemt lakken.
Det er det første kampflyet av sitt slag som er malt i kromatfri lakk.
Svært giftig
Ifølge informasjonskonsulent Stig Ove Voll i Flo luftkapasiteter, har arbeidet med kromatholdig forbehandling, grunning og topplakk alltid vært til besvær for vedlikeholdspersonellet på de forskjellige flybasene.
De farligste kromforbindelsene kalles seksverdige kromforbindelser. Disse er kreft- og allergiframkallende og meget giftige for livet i vann.
F-15 først
I fjor høst lyktes amerikanerne å lakkere om et F-15-fly med kromatfrie prosesser.
For knapt tre måneder siden kom det norske luftforsvaret etter, med verdens første kromatfrie F-16 – og altså verdens andre kromatfrie kampfly.
Prosjektet startet med at Flo knyttet seg til tre produsenter under en lakkeringskonferanse i München i fjor. I slutten av mai i år fikk de tre hver sin halvpart av to F-16-maskiner til disposisjon på Luftforsvarets hovedverksted Kjeller (LHK).
Med produsentene til stede gjennomførte Kjellers eget lakkeringsverksted den historiske jobben.
Les mer på nettstedet Kjeller 2012
Vurderer lakkegenskapene
De norske F-16-flyene lakkeres om med en syklus på 8-12 år.
Nå er ett kampfly lakkert med utelukkende kromatfrie produkter, mens et annet fly har halvparten konvensjonell lakk. Det kommende året skal Forsvarets logistikktjeneste (Flo) granske elastisitet, glans, slitestyrke, lysbestandighet, korrosjonsbestandighet og vedheft.
Dersom kvaliteten og prisen er tilfredsstillende, går Flo videre med prosjektet.
I dag er 3 108 eksemplarer av F-16 i aktiv tjeneste rundt om i verden, ifølge oppdatert statistikk fra F-16.net.