Kongsberg: – Det er en gang sånn at dette er en av de tøffeste bransjene man kan være i. Det er et enormt kostnadspress. Det er kontraktskrav at prisene skal ned hvert år, og det er et enormt kvalitetskrav, forteller konsernsjef Olav Volldal i Kongsberg Automotive (KA).
Selskapet produserer clutchservoer, hydrauliske girskift, kabler, setevarme og komfort, pedal- og styresystemer til bilindustrien. I år ble KA Norges største bildelprodusent, etter oppkjøpet av det amerikanske selskapet GMS.
Hvert år krever bilprodusentene priskutt på opp til fem prosent fra underleverandørene. Det betyr at KA og andre produsenter kontinuerlig må foreta forbedringer som skal kompensere for prisstigning på innsatsvarer og priskutt i varene de leverer. Årlig må det en kostnadsforbedring på over ti prosent til.
Dramatisk prisøkning
Det må nemlig også kompenseres for økte råvarepriser og lønnskostnader. De siste to årene har aluminiumsprisen økt med 50 prosent. Stålprisen har økt med 70 prosent siste år.
– Prisen på råstoff har gått dramatisk opp de siste årene. Det er en diskusjon vi må ta med kundene våre. Det må en priskompensasjon til. Men det er vanskelig å få gjennomslag. Du må være villig til å miste oppdrag, sier Volldal.
Clutchservo, hydraulisk girskift og bremserørskoblinger er blant systemene som produseres i Norge, men det er på langt nær alt som kan settes sammen her til lands. Det kreves høy grad av automasjon for at det skal lønne seg å drive masseproduksjon av bildeler i Norge.
– Skal du drive bildelproduksjon i Norge må det være produkter som kan automatiseres. Det er en del produkter det er vanskelig eller ulønnsomt å automatisere, de produseres i andre land, forteller Volldal.
– Vi flytter etter kundene
Kongsberg har flere fabrikker i lavkostland, blant annet i Polen, hvor det foregår en større andel manuelt arbeid enn på fabrikkene i Norge. Men oftest flytter bildelprodusentene fabrikkene sine etter kundene. Nærhet til bilfabrikkene er viktig.
Nå vurderer KA å etablere seg i Honduras for å betjene det amerikanske markedet, som er langt mer lønnsomt enn å plassere en ny fabrikk i Kina, på grunn av dyrere frakt. Fra før har de produksjon både i Mexico, USA og Canada samt i flere europeiske land, Kina og Australia.
– Stort sett er det kundene våre som flytter til lavkostnadsland og vi flytter etter, men produkter det ikke er lønnsomt å automatisere må vi legge til lavkostland, innrømmer Volldal.