Det er et race der ute. Produsentene kjemper om å kunne tilby flest mulig finesser og nytenkende teknikk i hjemmekinoreceiveren.
Den skal liksom kunne alt. Den skal kunne skalere og de-interlace video til toppkvalitet, den skal ta seg av alt som ligger gjemt på hjemmenettverket, og presentere dette i all sin glans, den skal kunne motta alle mulige kilder trådløst, og man er helt ute om den ikke støtter 4K.
Det hele skal styres med en applikasjon på mobiltelefonen eller lesebrettet.
Når sant skal sies har de fleste disse funksjonene allerede.
Enhver TV eller projektor skalerer og de-interlacer et videosignal slik at det matcher oppløsningen til skjerm eller projektor. Mange TV-er og de fleste av dagens BD-spillere har nettverksfunksjonalitet som gjør at den via DLNA kan hente både video, musikk og bilder, og presentere disse.
Hva med 4K? Vel, uten kilder for 4K er dette noe man ikke trenger før det blir en akseptert standard. Blir det nettopp det kan man være rimelig trygg på at NAD løser dette. Det kan de nemlig gjøre fordi de har valgt en modulær tilnærming på T787.
I denne sammenhengen betyr modulær at man kan sette inn nye kort på baksiden som har ny funksjonalitet. Det være seg ekstra HDMI-kontakter, et 4K-videokort eller en kort med USB-inngang. Et modulært design betyr at man som kunde kan være rimelig sikker på at det produktet man har kjøpt, ikke vil blir stoppet av den teknologiske utviklingen i fremtiden.
Les også: Hjemmekino med åtte sylindre
Gedigen
Allerede under oppakkingen skjønner man at dette ikke er hvilken som helst receiver. Den er svintung, og den har slagside så det holder.
En titt inni røper at det er de enorme Hölmgren-ringkjernetransformatorene. Ja, du leser riktig, det er to stykker. Den ene er dedikert for å drive forsterkerne til fronthøytalerne. Vi har ment lenge at en overdimensjonert strømforsyning er av det gode, fordi alt for mange receivere lider av pusteproblemer. Noe sier meg at NAD 787 ikke kommer til å slite med dette problemet. For å holde kjølingen på plass, har NAD plassert en serie med små vifter under, for å få en jevn sirkulasjon.
Vi husker godt den forrige modellen, 785, og det er naturlig å sammenligne litt med den for å se hva som har skjedd. En vesentlig ting er at NAD har kuttet ut videodelen. Man har jo prosessering både i BD-spiller og fremviser, så den er på mange måter blitt overflødig. Ellers er 787 oppgradert med flere HDMI-kontakter. Den kommer nå med 7 inn og 2 utganger. den støtter 3D, så den er up-to-date.
Les også: De 11 heteste elektronikk-julegavene
Enkle menyer
Menyene til NAD er kledelig enkle.
Her finner man basisinformasjon, og man mister verken lyd eller bilde når man aktiverer dem. Man kan endre navn på innganger og få dette opp i displayet.
På fjernkontrollen er inngangene bare merket med in1, in2 også videre, så man må huske hva man har koblet til hvor.
Flott fjernkontroll
Fjernkontrollen er av det læringsvillige slaget. Den kan som dere skjønner også styre andre apparater i hjemmekinoen.
Mot normalt så trenger man ikke lete etter en menyknapp. Ett trykk på enterknappen i midten åpner menyen. Rart ingen andre har tenkt på det.
I tillegg er hele fjernkontrollen bakgrunnsbelyst, noe vi anser som et stort pluss i en hjemmekino. En NAD spesialitet er at man kan justere volumet på senter, bak og subwoofer direkte med knapper på fjernkontrollen.
TEST: TEST: Billige projektorer til hjemmekino
Oppkobling og kalibrering
NAD leverer noen reale høyttalertermineringer med skikkelige skruer, som gjør det såre enkelt å få strammet de skikkelig. De har vært smarte nok til å skråstille kontaktene slik at man kan bruke spader i tillegg til bananplugger og ren kabel.
Vi kjører som alltid en runde med romkorreksjonen, og ser litt på resultatene etterpå. NAD sin implementering av Audyssey er det man kan kalle litt grov, hvor avstand blant annet er målt med intervaller på 30cm av gangen.
Dermed er det desto viktigere at de står likt på hvert høyttaler par. Det gjorde elektronikken av seg selv. NAD valgte å dele av alle høyttalerne, og det er strengt tatt fornuftig. På musikk kan man da velge direct om man vil bruke fronthøyttalerne uten å gå via DSP-kretsene i receiveren.
Tøff og kontant
Man hører fort at 787 er en meget kraftig receiver. Jeg tviler nesten på at det finnes så mange andre receivere på markedet med den kraftreserven som den 787 har.
Dette gir noen egenskaper som det er meget lett å like, fordi en skikkelig motor holder høyttalerelementene under stålkontroll, noe som gir en meget nøyaktig og presis timing, og får elementene fort tilbake til sin opprinnelige posisjon.
Disse egenskapene må til for å gi dynamikk og kontraster i lydbildet. Dette er egenskaper som vi i Watt verdsetter i en hjemmekinoreceiver. Det danner nemlig grunnlaget for underholdningsfaktoren, som er det aller viktigste når man ser en film. Man vil bli underholdt. Ingenting er kjedeligere enn en halvslapp receiver som ikke greier å holde tritt med alle.
Med NAD får man en dynamisk bombe av en receiver, som har alle forutsetninger for årevis med underholdning. Dette er nemlig gøy!
Det er ikke bare krefter som imponerer. Prosesseringen er førsteklasses, noe som manifesterer seg i et stor og flott lydbilde med sømløse panoreringer. NAD går ikke for flate kurver, de vil ha brønndype daler og snødekte fjelloverganger. Det er kanskje derfor det er betydelig mer morsomt å kjøre gjennom Sveits enn Danmark?
Med NAD 787 trenger man ikke tenke på om man trenger ekstra effekttrinn.
Effekten er allerede på plass. Det eneste NAD har gjort for å få til dette innenfor budsjettet, er å kutte ut alt man strengt tatt ikke trenger. De har luket bort de funksjonene som uansett befinner seg andre steder i næringskjeden. Hvem trenger egentlig 3 ledd med bildeprosessering? Skulle man savne muligheten for trådløs streaming trenger man strengt tatt bare å investere i en Apple TV eller en Sonos-boks, så er den delen dekket opp også.
Les også: Fantastisk til hjemmekinoen
Musikk
Som en ren musikkformidler har NAD mange av de samme egenskapene som den har på film.
Den holder høyttalerne i stramme tøyler, og har en autoritet som ikke er dagligdags i hjemmekinosammenheng. Det kan virke som NAD ser ting litt fra den andre siden, og bygger en stereoforsterker som også kan håndtere 7 kanaler med film.
Musikk er viktig for NAD, og det er få om noen kompromisser her hva lydkvalitet angår. Krefter kan man aldri få nok av, og her hersker nok NAD over alle andre hjemmekinoreceivere vi har hørt. Det er både brutalt og finesserikt på en gang. Det er en balansegang som få gjør den etter.
Konklusjon
NAD har skrellet bort alt unødvendig hype, og presenterer en receiver som kun fokuserer på to ting:
Den skal levere de beste lydopplevelsene, både på film og musikk. At den også blir enklere å bruke får vi ta som en ekstra bonus.
Denne saken er levert av lyd-, bilde- og hjemmekinomagasinet Watt.
Les også:
TEST: Gode høyttalere for lite penger