IT

– Ett av tre mobilselskap vil forsvinne

Mobildata og nye EU-regler fører til oppkjøp, fusjoner og konkurser, tror Telia Sonera-sjefen.

 MINDRE: Kombinasjonen av mer mobildata og åpne grenser mellom de europeiske landene kan føre til at det blir langt færre mobiloperatører å velge mellom.
MINDRE: Kombinasjonen av mer mobildata og åpne grenser mellom de europeiske landene kan føre til at det blir langt færre mobiloperatører å velge mellom. Bilde: Colourbox
12. juni 2013 - 09:05

Europa med 700 millioner innbyggere har 150 mobiloperatører. USA med 300 millioner innbyggere har 4.

Den norske Telia Sonera-sjefen August Baumann tror vår verdensdel vil gå i amerikansk retning, der et stort antall operatører forsvinner.

– Om ti år har vi neppe mer enn rundt ett hundre igjen, sier Baumann til Teknisk Ukeblad.

De grunnleggende årsakene finnes i både teknologi og politikk.

– Hovedgrunnen er at EU-kommisjonen presser på for å etablere ett felles marked for vår bransje innenfor EØS. Og operatørene vil jakte på synergieffekter på både kostnads- og inntektssiden på tvers av landegensene, sier Baumann.

I praksis handler det om å kutte roaming-prisene for tale, sms og data.

I mange år var dette gode ekstrainntekter for selskapene. Men Kommisjonen har presset på, og spesielt prisene på å ringe og sende meldinger i EØS er blitt billigere de siste årene.

Nå er det dataroaming som Kommisjonen har erklært krig mot.

UTEN GRENSER: Telia Soneras Norgessjef August Baumann ser for seg store endringer når markedsgrensene i Europa forsvinner.
UTEN GRENSER: Telia Soneras Norgessjef August Baumann ser for seg store endringer når markedsgrensene i Europa forsvinner.

Grenseløst

Dermed vil folk bruke mobilen på tvers av landegrensene i langt større grad enn i dag.

Da forsvinner mye av betingelsene for de nasjonale operatørene.

Det vil føre til færre og større europeiske aktører, som overtar elller utkonkurrerer de mindre, tror Telia Sonera-sjefen.

Les også: Tele2 vil bygge 1000 nye basestasjoner i året

Bare data

Den andre trenden er den som har utviklet seg i Norge de siste månedene:

Operatørene tar ikke betalt for å ringe eller sende meldinger - kun datatrafikk.

– De andre selskapene fulgte kjapt etter, da vi startet. Resten av Europa er på vei, selv om det ikke går like fort, sier Baumann.

Da skal inntektene hentes fra salg av datakapasitet og innholdstjenester, og det betyr tøffere inntjeningsvilkår.

– Veksten kommer i mobildata, drevet av videotjenester. Bare tenk deg effekten av den kommende 4G-dekningen på t-banen i Oslo. Ser du Dagsrevyen på mobilen fire ganger, er det allerede 1 gigabyte med data, illustrerer Baumann.

Prispress og krav til volum kan gi så små marginer at du må være en stor og sterk aktør for å overleve.

Det kan med andre ord bli harde tider for underskogen av de mindre operatørene.

Les også: Nettrafikken tredobles på fem år

Én av tre blir borte

Hva slags skjebne venter dem som ikke klarer seg selv?

– Vi vil se hele spekteret, med oppkjøp, fusjoner og konkurser. Mange operatører kommer til å streve, noe vi ser konturene av allerede, mener direktøren.

Hvordan ser markedet ut om ti år?

– La oss si at 50 selskaper blir borte - at vi sitter igjen med 100 av de 150, antyder August Baumann.

Han legger vekt på at dette er komplekse operasjoner å gjennomføre, både regulatorisk, kommersielt og spesielt med hensyn til lokale lover og regler. Han regner med at det vil ta mange år før det er færre enn 100 operatører på det europeiske markedet.

STRAMT: Telenordirektør i Norge Berit Svendsen ser for seg strammere vilkår for flere enn mobilbransjen.
STRAMT: Telenordirektør i Norge Berit Svendsen ser for seg strammere vilkår for flere enn mobilbransjen.

Støtte fra Telenor

Baumann våger seg ikke på en spekulasjon om hvilke selskaper som vinner denne kampen.

Det gjør heller ikke hans kollega, direktør Berit Svendsen hos Telenor Norge.

Hun er imidlertid enig i den utviklingen han skisserer, og hun ser for seg en tøffere verden for flere bransjer.

– Jeg tror vi vil se konsolidering både i fibermarkedet og i mobilmarkedet, sier Svendsen til Teknisk Ukeblad.

Les også:

– Bredbåndsleverandørene driter seg ut på markedsføring  

Ingen blir fornøyd med nye bredbåndsregler

Telenor vil ha nye frekvenser for å fikse elendig 3G-dekning  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.