Ett fly i ti tusen eksemplarer

Nok en milepæl for verdens desidert mest solgte passasjerfly.

13. juli 2012 - 11:33

En ny gigantordre på den remotoriserte og mer effektive fjerde generasjon 737 gjør at Boeing igjen skriver historie.

Over ti tusen

Da United Continental Holdings i går skrev under en bestilling på 150 737-er til en verdi av 14,7 milliarder dollar, passerte Boeing samtidig et rundt tall i ordreboka:

Teller man med alle varianter, fra Lufthansa overtok den første 737-100 i 1968 og fram til i dag, har Boeing akkumulert 10 039 bestillinger på flytypen.

Og bestillingene materaliserer seg i leveranser:

Før jul rullet 737 nummer 7 000 ut fra sluttmonteringsfabrikken i Renton, Washington.

Les også: 7 000 er tallet for Airbus og Boeing

De største

Den siste bestillingen er på 100 eksemplarer av den nye 737 Max 9 og 50 eksemplarer av 737-900ER.

Dette er de største 737-ene. 737-900ER er 2,6 meter lengre enn 737-800 (42,1 meter mot 39,5 meter), kan frakte mer drivstoff (nesten 30 000 liter mot 26 000 liter i 737-800), og har en maksimal takeoffvekt (MTOW) på 86 tonn mot 79 tonn på 737-800, ifølge produsenten.

CFM56-7BE leverer 28 400 pund skyvekraft - 1 000 pund (4,4 kN) mer enn den nokså identiske motoren på 800-flyene.

På sensommeren i fjor bestilte Delta 100 slike fly som blant annet skal erstatte en rekke eldre 757-200 og faktisk noen 767.

Les mer her: Satser på digre 737-er

Lanseringskunder

United, som målt i antall ruter er verdens største flyselskap, blir nordamerikansk lanseringskunde på 737 Max 9.

Mens Norwegian er lanseringskunde på 737 Max i Europa, er det som vanlig Southwest som blir aller først med 737 Max. Selskapet var lanseringskunde også på både 737-300, 737–500 og 737–700.

Indonesiske Lion Air var lanseringskunde på 737-900ER og mottok det første flyet sommeren 2007.

Samme selskap flesket til skikkelig for fem måneder siden og bestilte ytterlgiere 230 737-er.

United har bestilt 50 slike 737-900ER i påvente av at 737 Max 9 blir produksjonsklar.
Samme selskap flesket til skikkelig for fem måneder siden og bestilte ytterlgiere 230 737-er.United har bestilt 50 slike 737-900ER i påvente av at 737 Max 9 blir produksjonsklar. Boeing

Les også:

Tidenes største for Boeing

Norwegian først med ny 737  

13 og 8 prosent

Som Teknisk Ukeblad skrev tidligere denne uka, er det mange tall som kastes fram av pr-folkene i både Seattle og Toulouse når det gjelder å beskrive framskrittene de gjør med sine remotoriserte smalbuksfly.

Slik lyder den ferskeste beskrivelsen fra Boeing om Max-versjonen i forhold til dagens 737 NG og den kommende A320 Neo fra Airbus:

– Max reduserer drivstofforbruk og CO2-utslipp med 13 prosent og opprettholder 8 prosent lavere driftskostnader enn konkurrenten.

Les også:

Verdens raskest selgende fly er satt i produksjon

Fanger løpske fly

Slik blir nye Gardermoen

Derfor er det så lange toalettkøer på Gardermoen  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.