En ny gigantordre på den remotoriserte og mer effektive fjerde generasjon 737 gjør at Boeing igjen skriver historie.
Over ti tusen
Da United Continental Holdings i går skrev under en bestilling på 150 737-er til en verdi av 14,7 milliarder dollar, passerte Boeing samtidig et rundt tall i ordreboka:
Teller man med alle varianter, fra Lufthansa overtok den første 737-100 i 1968 og fram til i dag, har Boeing akkumulert 10 039 bestillinger på flytypen.
Og bestillingene materaliserer seg i leveranser:
Før jul rullet 737 nummer 7 000 ut fra sluttmonteringsfabrikken i Renton, Washington.
Les også: 7 000 er tallet for Airbus og Boeing
De største
Den siste bestillingen er på 100 eksemplarer av den nye 737 Max 9 og 50 eksemplarer av 737-900ER.
Dette er de største 737-ene. 737-900ER er 2,6 meter lengre enn 737-800 (42,1 meter mot 39,5 meter), kan frakte mer drivstoff (nesten 30 000 liter mot 26 000 liter i 737-800), og har en maksimal takeoffvekt (MTOW) på 86 tonn mot 79 tonn på 737-800, ifølge produsenten.
CFM56-7BE leverer 28 400 pund skyvekraft - 1 000 pund (4,4 kN) mer enn den nokså identiske motoren på 800-flyene.
På sensommeren i fjor bestilte Delta 100 slike fly som blant annet skal erstatte en rekke eldre 757-200 og faktisk noen 767.
Les mer her: Satser på digre 737-er
Lanseringskunder
United, som målt i antall ruter er verdens største flyselskap, blir nordamerikansk lanseringskunde på 737 Max 9.
Mens Norwegian er lanseringskunde på 737 Max i Europa, er det som vanlig Southwest som blir aller først med 737 Max. Selskapet var lanseringskunde også på både 737-300, 737–500 og 737–700.
Indonesiske Lion Air var lanseringskunde på 737-900ER og mottok det første flyet sommeren 2007.
Samme selskap flesket til skikkelig for fem måneder siden og bestilte ytterlgiere 230 737-er.
Les også:
13 og 8 prosent
Som Teknisk Ukeblad skrev tidligere denne uka, er det mange tall som kastes fram av pr-folkene i både Seattle og Toulouse når det gjelder å beskrive framskrittene de gjør med sine remotoriserte smalbuksfly.
Slik lyder den ferskeste beskrivelsen fra Boeing om Max-versjonen i forhold til dagens 737 NG og den kommende A320 Neo fra Airbus:
– Max reduserer drivstofforbruk og CO2-utslipp med 13 prosent og opprettholder 8 prosent lavere driftskostnader enn konkurrenten.
Les også:
Verdens raskest selgende fly er satt i produksjon