To flygere og 14 oljearbeidere omkom da et Aerospatiale (Eurocopter) AS332 L2 Super Puma havarerte 1. april 2009.
Helikopteret fra Bond Offshore Helicopters var på vei fra plattformen Miller på britisk sokkel til Aberdeen da det styrtet i sjøen 11 nautiske mil nordøst for Peterhead i Skottland.
Ulykken skyldtes materialtretthet i et av planetgirene i hovedgirkassa, konkluderer den britiske flyhavarikommisjonen (AAIB).
Hele den 209 sider lange rapporten med alle detaljer kan lastes ned og leses her
Les også artikkelen:
Øyevitne
I rapporten kommer det fram at flygerne rutinemessig varslet Aberdeen om at de var 20 minutter unna, før de 12 sekunder senere sendte maydaysignal.
Et øyevitne på supplyskipet «Normand Aurora» så helikopteret styrte. Uten røyk fra motorene, men med hovedrotoren skilt fra skroget.
Hovedrotoren forble intakt i 20 sekunder etter at varslingen om fall i oljetrykket i hovedgirkassa (MGB) før rotorbladene løsnet og kappet halebommen av skroget.
Det ble sendt ut en hurtiggående båt fra supplyskipet for å søke etter overlevende, uten at dette lyktes.
Senere ble vrakdelene hevet, inkludert den kombinerte tale- og flygeregistratoren (CVFDR).
Helikopteret ble bygget i 2004 og hadde fløyet 7 728 timer.
Transmisjonen
To drivakslinger, én fra hver av de to Turbomeca Makila 1A2-turbinene, driver hovedrotor og halerotor via MGB som reduserer omdreiningshastigheten fra 23 000 rpm til 265 rpm på hovedrotoren.
Dette skjer via flere trinn, først i hovedmodulen plassert nederst i MGB og deretter i den såkalte episykliske modulen som har to trinn med planetgir.
Det er ikke uvanlig med sponing, men girkassa er utstyrt med flere magnetdetektorer som fanger opp og advarer mot fremmedlegemer i smøreoljen.
Ble oppdaget
Helikopteret hadde vært inne til vedlikehold seks dager før ulykken. Dette skyldtes at systemet som overvåker helikopterets tilstand, HUMS, rapporterte om utslag fra en av magnetdetektorene.
Det ble funnet et lite metallfragment, men dette ble ikke ansett som unormalt fordi rotorhodet hadde blitt skiftet tre uker tidligere.
Det som så skjer, strides teknikerne fra operatøren Bond og produsenten Eurocopter om.
Operatøren skal ha planlagt å erstatte hele girkassa, men fikk beskjed fra produsenten om at dersom fragmentet var mindre enn grenseterskelen på 50 mm², var det ingen grunn til å sette flyet på bakken.
Produsenten hevder imidlertid at beskjeden fra operatøren var at fragmentet var funnet i hovedmodulen i MGB, ikke i den episykliske modulen.
Stålfragmentet målte 2,88 x 0,8 mm og havarikommisjonen kunne senere fastslå at det tilhørte planetgiret som 36 flytimer senere brøt sammen.
Mye brukt i Norge
Havarikommisjonen fremmer nå 17 sikkerhetsanbefalinger.
Blant annet at Eurocopter må gå gjennom retningslinjene for hvordan de behandler kritiske komponenter i transmisjonene som blir vurdert som utskiftbare, slik at man kommer til bunns i hvorfor de er defekte.
Dette gjelder for både AS332 L2 og oppfølgeren EC225 som begge også benyttes på norsk sokkel. Helikoptertypen er dessuten kandidat til å overta som nytt redningshelikopter i Norge.
Les saken: Oljearbeiderne skremt av Super Puma
Hovedgirkassa i EC225 benytter samme hovedmodul og planetgir som AS332 L2.