Det er nesten nøyaktig 40 år siden den temperamentsfulle Gudrun ble funnet i Nordsjøen - og det har tatt lang tid å modne henne frem til produksjon.
Gudrun ble funnet i 1975, og har på mange vis vært et marginalt prosjekt.
Blant annet har det vært dårlig infrastruktur, vanskelige reservoar med trykk på 860 bar og temperatur på 150 grader, samt at det har vært krevende brønner med lengder på opp mot 6500 meter.
To milliarder kroner
Men nå har Statoil satt Gudrun i produksjon - noe som blir sett på som en milepæl for selskapet, ifølge en melding.
– Gudrun er første nye Statoil-opererte plattform i drift på norsk sokkel siden 2005, dette er en merkedag, sier Arne Sigve Nylund, konserndirektør for Utvikling og produksjon Norge i Statoil.
Til Teknisk Ukeblad sier konserdirektør for teknologi, boring og prosjekter i Statoil, Margaret Øvrum, at det er en stor dag for selskapet.
– Vi trengte både boreteknologi for brønner med høyt trykk og høy temperatur, og ledig kapasitet, samt at vi måtte få lønnsomhet i prosjektet. Hun har til tider vært en gjenstridig dame, sier Øvrum.
– Men det er en stor dag når vi får levert prosjektet både på tid og to milliarder kroner under investeringsestimatet i PUD, sier hun.
Les også: Aibel-direktør lei av norsk Asia-sutring
Under finanskrisen
Statoil forventer å ta ut 184 millioner fat oljeekvivalenter på feltet.
Ifølge meldingen Statoil sendte ut mandag formiddag, er det lagt ned drøyt 16,5 millioner arbeidstimer i utbyggingen av Gudrun-feltet.
I tillegg, som Statoil har vært flittige på å nevne i andre sammenhenger, blir Gudrun levert under kostnadsestimatet fra plan for utbygging og drift (PUD).
– Investeringsbeslutning for Gudrun ble tatt under finanskrisen. Da PUD ble levert i 2010 var Gudrun Statoils eneste megaprosjekt. Nå er Gudrun den første i en lang rekke av feltutbygginger som Statoil har ansvaret for, skriver Statoil.
Megaprosjekt er ifølge selskapet investeringer over 12 milliarder kroner.
Les også: Så mye olje og gass er det igjen på norsk sokkel
Fra Norge og Thailand
Med de krevende forholdene på Gudrun, har det vært behov for dyrere og tyngre utstyr, ekstra sikkerhetsrutiner, og lenger tid for å trekke seg ut av brønnene.
I tillegg til at ny teknologi inne boring er på plass, er det nå også ledig kapasitet i eksisterende anlegg og rørledninger.
Oljen og gassen sendes til Sleipner, der den behandles før oljen går til Kårstø og gassen til Europa.
– Slik drar vi nytte av investeringer som alt er gjort på sokkelen, sier Nylund.
Gudrun er bygget ut med produksjonsplattform med stålunderstell. Understellet ble bygget hos Kværner Verdal, mens boligkvarteret ble bygget hos Apply Leirvik. Aibel har bygget plattformdekket ved sitt verft i Thailand.
Øvrum sier for øvrig at det ikke har vært nevneverdige utfordringer knyttet til at Gudrun har blitt bygget på en rekke forskjellige steder verden over.
– Helikopterdekket er bygget i Kina, jacketen i Verdal, boligkvarteret på Stord, samt at to tredjedeler av plattformdekket er bygget i Thailand, og den siste tredjedelen i Polen. Men dette har vært planlagt fra begynnelsen av, så det har gått greit.
Ble hindret av været
Men selv om produksjonen fra Gudrun er på plass i tide – altså 1. kvartal 2014 – hadde Øvrum håpet at det hadde skjedd ytterligere en stund før.
– Det som har irritert meg grenseløst, er alt det elendige været som har vært denne vinteren. Vi kunne ha hatt Gudrun i produksjon to måneder før dette, om vi hadde hatt været på vår side, sier hun.
I tillegg er det lagt 112 kilometer rørledning og 55 kilometer kraftkabel på havbunnen mellom Gudrun og Sleipner. Det er installert 2855 ventiler på plattformdekket. Boligkvarteret har 42 lugarer.
Plattformen skal ifølge Statoil produsere fra syv produksjonsbrønner. Dette inkluderer Gurdrun Øst, et funn som ble gjort etter at plan for utbygging og drift ble levert.
Les også:
Da megafunnet på Sverdrup ble gjort, hadde Talisman akkurat byttet bort sin andel
Statoil har pengene. De trenger bare nye selskaper å investere i