Unionen vil gi rom for en global avtale, men vil raskt tine tiltaket opp igjen om ikke avtalen kommer.
EU-kommisjonen skapte bølger da den gjorde det klart at alle flyginger til og fra Unionen skulle gjøres til en del av kvotehandelen og dermed pålegges å kjøpe klimakvoter.
– For å skape en positiv atmosfære er vi blitt enige om å stoppe klokken, sa klimakommissær Connie Hedegaard i Brussel mandag og kunngjorde at selskaper utenfor Europa det neste året likevel slipper å kjøpe kvoter.
Les også: Verden trenger 32.550 passasjerfly
Global avtale
Planene legges på is ettersom man nå vil gi FNs luftfartsorganisasjon ICAO muligheten til å komme fram til globale tiltak mot utslipp.
Hedegaard sier hun ser tegn til at en slik avtale kan komme i stand. Men om ikke den gjør det innen høsten 2013, kommer EUs planer til å gjelde igjen.
– La meg være veldig klar: Dersom denne øvelsen ikke leverer, noe jeg håper den gjør, er vi tilbake der vi er i dag med EUs program for kvotehandel. Automatisk, sier Hedegaard.
Les også: Her kan man følge CO2-utslippene i nabolaget
– Skritt fremover
Styreleder Paal Frisvold i Bellona Europa håper det nå skal komme reelle resultater i arbeidet med å få på plass en klimaløsning på flytrafikk i hele verden etter langvarige og vanskelige forhandlinger i ICAO.
– Hvis EUs press med dette fører til en global CO2-skatt på all flytrafikk, vil det være et veldig viktig skritt fremover, sier han og understreker at frysen ikke må brukes til å trenere forhandlingene i stedet.
Les også:
Hun reddet fire liv da propellen falt av
Denne blir større enn Kjos-lineren
Gjelder i Europa
Klimatiltaket skal fortsatt gjelde alle flyselskaper fra deltakerlandene i Europa og innebærer at selskapene må kjøpe utslippskvoter for å kompensere for drivstoffet man bruker.
EUs kvotesystem ETS inkluderer også EFTA-landene Norge, Island og Liechtenstein.
Unntakene Kommisjonen nå planlegger for selskaper fra utenfor ETS-samarbeidet, må godkjennes av EUs medlemsland før de blir gjeldende.
Les også: På askejakt med Airbus-fly
Protest
USA, Kina, Russland og India har alle protestert kraftig på at EU ville pålegge deres flyselskaper å kjøpe kvoter.
Både USA og Kina har truet med motreaksjoner.
Kvotehandelen er en viktig del av EUs mål om å senke utslippene av drivhusgasser med 20 prosent sammenlignet med 1990-nivå innen 2020.
Les også:
Slik påvirker mobilen flyets sikkerhet
Her passerer 7 millioner kofferter hvert år