Forskere i det EU-finansierte Savelec-prosjektet har testet en prototyp av en enhet som kan sinke og stanse en bil fra avstand ved hjelp av elektromagnetiske bølger.
Det melder EU-kommisjonen, som påpeker at det å kunne stoppe farlige biler på avstand er en av de viktigste utfordringene for europeiske sikkerhetsmyndigheter.
Over all forventning
Forskerne har blant annet sett på hvilke signalfrekvenser og bølgeformer som har størst effekt, i tillegg til å utrede hvilke komponenter i bilen som egner seg best til å påvirke.
EU-kommisjonen påpeker at teknologien, for å overholde EU-lovgivning og etiske hensyn, må være sikker både for brukeren, føreren og passasjerer i bilen, andre mennesker i nærheten og den materielle infrastrukturen rundt.
Savelec, som står for «Safe control of non-cooperative vehicles through electromagnetic means», utviklet prototypen med hjelp fra et rådgivende panel bestående av det som vil være sluttbrukerne av systemet, nemlig sikkerhetsmyndigheter fra flere europeiske land.
Og testen av prototypen overgikk forskernes forventninger.
– Testen demonstrerte funksjonaliteten til hele enheten med en bil i bevegelse på en testbane. Våre konservative forventninger var bare å demonstrere et undersystem av enheten, eller hele systemet, med en stasjonær bil, sier prosjektkoordinator Marta Martínez Vásquez til EU-kommisjonens nettsider.
Lovverk
Resultatet av prosjektet er så langt et forslag til lovverk som kan åpne for bruk av slik teknologi.
– Videre utvikling bør fokusere på miniatyrisering av de ulike komponentene, og å øke operasjonsradiusen ved å øke kraften som kan genereres, sier prosjektkoordinatoren, som også vil ha testing på flere enn én bilmodell, i tillegg til videre studier av konsekvensene for mennesker.
EU-kommisjonen påpeker også at teknologien enkelt kan tilpasses andre kjøretøy, som lastebiler og motorsykler. Analysene som er gjort inkluderer også oppdrag til havs, i tillegg til bruk av enheten både fra land, fra plattformer til havs og i lufta.
Eksisterer allerede
Det britiske selskapet E2V har for øvrig allerede et liknende system på markedet, kalt RF Safe-Stop. De skriver om systemet at målet beholder "begrenset kontrollevne" ved at styresystemet og bremsene fortsetter å fungere.
RF Safe-Stop for bruk på land fungerer på opptil 50 meters avstand med en én kvadratmeter stor antenne. Selskapet tilbyr også varianter for bruk til sjøs og i luften, og skriver at droner kan stoppes på 400 meters avstand.