Ifølge det EU-støttede fremtidsprosjektet Fast 20XX kan dette bli mulig i fremtiden.
Forskerne som deltar i prosjektet har i tre år studert forutsetningene for å reise rundt jorden i ekstreme hastigheter, skriver Nyteknik.
Som en del av prosjektet har det blitt laget skisser av en såkalt Spaceliner ved det tyske luft- og romfartsinstituttet DLR i Bremen.
Prosjektet er koordinert av den europeiske romfartsorganisasjonen ESA.
Les også: Danske amatører vil skyte seg ut i verdensrommet
Starter som romferge
Forskerne ser for seg Spaceliner-konseptet slik: Farkosten starter i vertikal posisjon, som en romferge, ved hjelp av rakettmotorer.
Passasjerfartøyet skal nå en høyde på 100.000 meter, og skal deretter glidefly i hastigheter opp mot 20 mach mot destinasjonen. Flyet skal deretter lande på vanlig måte.
Forskerne tenker at fartøyet skal konstrueres som en totrinnsrakett, der alle delene kan gjenbrukes.
Trenger kjøleteknikk
Det er imidlertid ganske lang tid før noe slik kan bli realitet. Forskerne har ikke konstruert noe overlydsfly, de har kun undersøkt forutsetningene for å gjennomføre kombinerte rom- og flyturer, ifølge Nyteknik.
Et sentralt spørsmål er for eksempel hvorvidt menneskekroppen kan tåle slike ferder. Svaret er ja, ifølge instituttet for rommedisin ved DLR.
Et annet viktig spørsmål er hvordan fartøyet skal kunne kjøles ned.
Friksjonen mot atmosfæren kan skape temperaturer opp mot 1800 grader celsius.
Forskerne ser for seg å utvikle et system med aktiv kjøling i nesen og på fremkanten av vingene. De ser for seg å bruke vann som kjølemiddel i porøse keramiske komponenter.
Les også: Dette toget skal sveve i 500 km/t
Testkonsept om fem til ti år
Et steg på veien mot Spacelineren er konseptet Alpha.
Dette er et fartøy med tre personer som skal slippes fra en Airbus A330 i 14.000 meters høyde, deretter skal Alpha fly opp til 100.000 meters høyde og glidefly tilbake til jorden. Denne prøveflygingen kan gjennomføres om fem til ti år, ifølge ESA.
Neste fase er konseptet Spaceliner. Dette fartøyet skal kunne transportere inntil 50 personer. ESA ser for seg at dette kan gjennomføres i andre halvdel av dette århundret.
Fartøyet er tenkt brukt til interkontinentale flygninger. På grunn av støynivået, må eventuelle utskytningsfasiliteter bygges langt fra tettbygde strøk.
Fast 20XX står for Future High-Altitude High-Speed Transport. Prosjektet startet i 2009, og er nå ferdig. 17 partnere fra 10 land har deltatt.
Les også:
Hun reddet fire liv da propellen falt av
Seilte med en snittfart på 65,45 knop