Tjenesten Offentlig elektronisk postjournal (OEP) får stempelet "et enestående og nyskapende eksempel på e-service" av European institute og Public Administration (EIPA).
Best i test
På dette nettstedet finner du en oversikt over alle brev og dokumenter fra 90 statlige virksomheter, og den positive omtalen ble gitt i en rangering av det EIPA mener er de beste elektroniske offentlige registre i 2011.
Flaggskipet
OEP ble åpnet i mai 2010 og er et ledd i regjeringens arbeid for å fremme åpenhet og demokrati i forvaltningen.
Den viser seg å være unik i verdenssammenheng og gjør Norge til et foregangsland for innsyn i offentlige dokumenter.
– Tjenesten sørger for mer åpenhet i forvaltningen overfor innbyggerne. Dette er et flaggskip som kan - og bør - kopieres av andre, skriver EIPA i sin vurdering av OEP.
Les også: Ti tusen innsynskrav i måneden
Åpen kode
Instituttet trekker spesielt frem at elektronisk bestilling av offentlige dokumenter fører til raskere og bedre kommunikasjon med publikum.
I begrunnelsen kommer det frem at både Frankrike, Spania og Tyskland har planer om å ta i bruk den norske løsningen, som er bygget på åpen kildekode.
– OEP kan også med fordel benyttes av andre forvaltningsnivåer, mener EIPA. Her til lands betyr det i praksis kommuner og fylkeskommuner.
Viktig
– Omtalen er en hyggelig oppmerksomhet på et viktig område, nemlig å legge til rette for en mer åpen og tilgjengelig offentlig forvaltning, sier direktør Hans Christian Holte hos Direktoratet for forvaltning og ikt (Difi), som administrerer OEP.
Så du denne? Her er årets IT-verstinger