Om et års tid skal Evry overta ansvaret for at Id-porten surrer og går uten problemer.
Det er her man logger seg inn med blant annet Min ID eller Buypass for å sjekke skatteoppgjøret eller søke plass for utdanning.
De neste par årene kommer stadig flere offentlige tjenester på nett.
Det betyr at trafikken i denne portalen kommer til å øke merkbart.
Øker med millioner
Siden starten i 2009 har bruken økt til 40 millioner innlogginger i 2013.
Direktoratet for forvaltning og ikt (Difi) har ansvaret for Id-porten og utarbeidet en trafikkprognose på forespørsel fra Teknisk Ukeblad.
Eksperter ved kontoret på Leikanger har dykket ned i Excelmateriale og kommet frem til at Id-porten kommer til å bli brukt 45 millioner ganger i 2014.
Når det store volumet av tjenester kommer på nett i 2015, er det imidlertid uvisst hvordan trafikken eventuelt kommer til å skyte i været.
Les også: Nå kan du plugge iPhonen rett i stikkontakten
Riper i lakken
Utfordringen har så langt vært de store trafikktoppene rundt skatteoppgjøret på våren.
Basefarm har ansvaret for driften av Id-porten inntil Evry tar over. Førstnevnte har gått på en smell et par ganger, men her lå feilen i programvarekomponenter i Altinn. Altså etter at brukere hadde logget seg inn via Id-porten hos Skatteetaten. Nå er løsningen forøvrig stabil og kapasiteten mer enn god nok.
Evry er heller ikke uten riper i lakken på store driftsoppgaver.
Selskapet er i ferd med å jobbe seg ut av en problemfylt bankdrift med en rekke tilfeller av nedetid over flere år.
Omfanget ble så omfattende at Dnb har valgt å bytte driftsleverandør.
Les også: Slik skal Pirate Bay gjøre det umulig å blokkere nettsider
Bankdrift et ikke-tema
Men dette gjør ikke staten engstelig for å signere en kontrakt til nærmere 100 millioner kroner de neste fire årene.
– Begge leverandørene i denne konkurransen kom med tilbud av høy kvalitet, så det er vi ikke bekymret for, sier Ottar Sverre Bakken. Han ledet forhandlingene med Evry og Basefarm i anbudsrunden.
Evrys historie med Dnb har ikke vært et tema.
– Det har ikke vært vurdert. Vi har lagt vekt på robuste løsninger, og vi har oppfattet det som et godt tilbud fra Evry, sier Bakken til Teknisk Ukeblad.
Les også: Evry reddet storkontrakt med Dnb
Takler offentlig sektor
Evry skal kjøre driften av Id-porten fra sitt datasenter på Gjøvik og føler seg trygg på at kompetansen der skal gjøre jobben.
– Vi jobber systematisk med å forbedre driften innen bank, og omfanget av hendelser går kraftig ned, sier kommunikasjonsdirektør Geir Remman hos Evry.
– Og vi har erfaring med trafikktunge løsninger i offentlig sektor fra før, blant annet knyttet til St. Olavs Hospital i Trondheim og Skatteetatens stormaskiner, sier Remman.
It-direktoratet tar likevel ingen sjanser.
Det vanker økonomiske sanksjoner hvis Evry ikke leverer som avtalt. Det innebærer blant annet en oppetid på 99,9 prosent.
– Slike virkemidler ligger inne som standard avtalevilkår i statloge kontrakter. Hvis det oppstår forsinkelser, kan vi ilegge dagbøter. Og det kan oppstå krav om kompensasjon hvis krav til driften ikke innfris, opplyser Bakken.
Les også:
Evry varsler nedbemanning med 300 årsverk
– Et stort, gammelt selskap understyrt av teknokrater
40.000 elever skal løse 350.000 ligninger på én uke Optimarin er en av Europas hurtigst voksende teknologibedrifter