Forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen og resten av den norske regjeringen har som kjent planer om å kjøpe kampflyet F-35 (JSF) fra amerikanske Lockheed Martin.
I USA er det voksende uro rundt Joint Strike Fighter-prosjektet av økonomiske årsaker.
Den amerikanske riksrevisjonen, Government Accountability Office (GAO) kom i forrige uke med en rapport som konkluderer med at prisen på F-35 Lightning II, som også skal være grunnstammen i det amerikanske luftforsvaret, er i ferd med å skyte i været.
F-35 Lightning II skal etter planen være grunnstammen også i det amerikanske luftforsvaret.
Les også: Skal vente på endelig kampflypris
Billigstealth
Med fingerspissfølelse for god timing har konkurrenten Boeing benyttet anledningen til å denne uka vise fram sin nye stealth-aktige versjon av F-15, nemlig Silent Eagle.
Det at F-15SE på papiret kan vise til prestasjoner i klasse med F-35 men til en langt lavere pris, har bidratt til å fyre ytterligere oppunder JSF-skepsisen i amerikanske medier.
Selv om flyet er beregnet på et internasjonalt marked, nærmere bestemt Japan, Sør-Korea, Singapore, Saudi-Arabia, og dermed også Israel, valgte flyprodusenten å demonstrere det også for USAF hjemme på hovedkvarteret i St. Louis et par uker før tidsskjema.
Innvendig våpenlast
Silent Eagle er en ombygd F-15E Strike Eagle, som kom for 20 år siden, og er foreløpig på prototypstadiet.
SE-versjonen beveger seg i retning femtegenerasjonskampflyene ved å ha stealthegenskaper. Det betyr blant anent at det er benyttet nye radarabsorberende materialer og at det er lagt opp for innvendig våpenlast. I tillegg kommer det med et nyutviklet våpensystem (DEWS) fra BAE Systems.
Boeing er ærlige nok til å påpeke at Silent Eagles stelthegenskaper kun kommer til rette i luft-til-luft-situasjoner. Det er på andre flys radar den til en viss grad vil være usynlig, mens bakkerader ikke vil ha nevneverdige problemer med å blinke den ut.
Kun forsvar
Dermed er dette et fly først og fremst beregnet på avskjæring og forsvar, ikke offensive operasjoner.
– Flyet er designet for å møte våre kunders behov for kostnadseffektiv stealthteknologi, sa visedirektør Mark Bass i Boeing under presentasjonen .
Første flyging skal skje i starten av 2010.
Snuste på Norge
Boeing vurderte en stund å melde på sitt F/A-18 E/F Super Hornet i den norske kampflykonkurransen for et år siden, men fikk beskjed om at de var for sent ute.
Les også: Tøffere kampflykonkurranse
Boeing melder seg på i jagerflykampen
Selskapet er imidlertid fortsatt med i kampen om å levere jagerfly til Danmark. Danskene skal velge sin F-16-arvtaker før sommerferien.