F-22 Raptor fra Lockheed Martin og Boeing regnes av mange som verdens mest avanserte kampfly. Men det har ennå ikke vært i kamp.
Det kan forandre seg nå: Pentagon planlegger å sette inn stealthflyet ved en eventuell flyforbudssone i Libya.
F-16 og F-22
Det er Aviation Week som etter samtaler med anonyme nåværende og tidligere flyvåpentopper forteller om taktikken USAF vurderer å bruke for å effektivt sette Libyas luftforsvar ut av spill.
F-16-fly (i såkalt «wild weasel»-rolle) blir satt inn for å ta ut radar- og luftverninstallasjoner, mens luftherredømmeflyet F-22s oppgave blir å holde lufta ren for fiendtlige fly. I tillegg vil luftstyrkene sørge for å eliminere kommunikasjonsutstyr med våpen og signaljamming.
Ifølge en anonym flyvåpensjef vil en slik operasjon ta ett til to døgn. Vedkommende påpeker at det å etablere en flyforbudssone samtidig innebærer en stor innsats mot bakke-til-luftvåpen (SAM).
Hovedstyrken i det libyske luftvernet består av sovjetiske mobile SAM-systemer av typen 2K12 Kub, eller Gainful som er Nato-navnet. En tidligere kampflypilot henviser til måten det ble gjort på i Irak i 1991, der irakerne ble møtt med ild hver gang de skrudde på en radar.
Femte mot andre generasjon
I lufta forsvarer Libya seg med andre- og til dels tredjegenerasjons kampfly. Sovjetiske MiG-25, MiG-23 og Su-22, selv om det er uklart hvor mange av dem som faktisk er operative. Det gjelder også de franske Mirage F1 som ble levert på 70-tallet.
I utgangspunktet rått parti i møte med USAF. Selv om ingen i det amerikanske flyvåpenet glemmer at tilsynelatende underlegne serbiske styrker lyktes med å skyte ned et F-117 Nighthawk (også det et stealthfly) under Kosovokrigen i 1999.
Dersom FN og Nato går med på å proklamere flyforbudssone i Libyas luftrom, slik det ble gjort i Bosnia-Hercegovina under borgerkrigen i 1993–1995 og i Irak i etterkant av Gulfkrigen i 1991 fram til 2003, vil USA foretrekke å operere fra italienske baser. Reserveløsningen blir å fly fra Egypt, ettersom hangarskipene med fly fra US Navy ikke kan stasjoneres over lengre tid i Middelhavet. De behøves til andre oppdrag, for eksempel i Afghanistan.
F-22s ilddåp
F-22 Raptor er forbeholdt USAF. Og det amerikanske flyvåpenet har ikke satt inn stealthjageren i Irak eller Afghanistan. Fra det ble operativt for seks år siden er det kun blitt brukt til å forsvare amerikansk jord.
Kampflyet blir mer og mer sjeldent. Tidligere kutt i det amerikanske forsvarsbudsjettet tilsa at programmet skulle avsluttes med 187 bygde fly. de siste 20 eksemplarene i løpet av halvannet år.
Men med to tap de siste to årene, vil USAF ende med en flåte av 185 F-22.
Les også sakene:
F-22-piloten rakk ikke å skyte seg ut