MOTOR

F-22 mot Gaddafi

9. mars 2011 - 15:40

F-22 Raptor fra Lockheed Martin og Boeing regnes av mange som verdens mest avanserte kampfly. Men det har ennå ikke vært i kamp.

Det kan forandre seg nå: Pentagon planlegger å sette inn stealthflyet ved en eventuell flyforbudssone i Libya.

Det var et slikt F-22A Raptor som gikk tapt under testing ved flybasen Edwards i California onsdag. Testpiloten fra produsenten Lockheed Martin omkom.
F-22A Raptor fra Lockheed Martin/Boeing er det eneste operative femtegenerasjonkampflyet som finnes. USAF

F-16 og F-22

Det er Aviation Week som etter samtaler med anonyme nåværende og tidligere flyvåpentopper forteller om taktikken USAF vurderer å bruke for å effektivt sette Libyas luftforsvar ut av spill.

F-16-fly (i såkalt «wild weasel»-rolle) blir satt inn for å ta ut radar- og luftverninstallasjoner, mens luftherredømmeflyet F-22s oppgave blir å holde lufta ren for fiendtlige fly. I tillegg vil luftstyrkene sørge for å eliminere kommunikasjonsutstyr med våpen og signaljamming.

Ifølge en anonym flyvåpensjef vil en slik operasjon ta ett til to døgn. Vedkommende påpeker at det å etablere en flyforbudssone samtidig innebærer en stor innsats mot bakke-til-luftvåpen (SAM).

Hovedstyrken i det libyske luftvernet består av sovjetiske mobile SAM-systemer av typen 2K12 Kub, eller Gainful som er Nato-navnet. En tidligere kampflypilot henviser til måten det ble gjort på i Irak i 1991, der irakerne ble møtt med ild hver gang de skrudde på en radar.

Femte mot andre generasjon

I lufta forsvarer Libya seg med andre- og til dels tredjegenerasjons kampfly. Sovjetiske MiG-25, MiG-23 og Su-22, selv om det er uklart hvor mange av dem som faktisk er operative. Det gjelder også de franske Mirage F1 som ble levert på 70-tallet.

I utgangspunktet rått parti i møte med USAF. Selv om ingen i det amerikanske flyvåpenet glemmer at tilsynelatende underlegne serbiske styrker lyktes med å skyte ned et F-117 Nighthawk (også det et stealthfly) under Kosovokrigen i 1999.

Dersom FN og Nato går med på å proklamere flyforbudssone i Libyas luftrom, slik det ble gjort i Bosnia-Hercegovina under borgerkrigen i 1993–1995 og i Irak i etterkant av Gulfkrigen i 1991 fram til 2003, vil USA foretrekke å operere fra italienske baser. Reserveløsningen blir å fly fra Egypt, ettersom hangarskipene med fly fra US Navy ikke kan stasjoneres over lengre tid i Middelhavet. De behøves til andre oppdrag, for eksempel i Afghanistan.

En F-22A Raptor (t.v) fra Kadena Air Base, Japan, i trening sammen med en F/A-18 Super Hornet fra den amerikanske marinen.
En F-22 Raptor (t.v) fra US Air Force sammen med en F/A-18 Super Hornet fra US Navy. Christopher Hurst

F-22s ilddåp

F-22 Raptor er forbeholdt USAF. Og det amerikanske flyvåpenet har ikke satt inn stealthjageren i Irak eller Afghanistan. Fra det ble operativt for seks år siden er det kun blitt brukt til å forsvare amerikansk jord.

Kampflyet blir mer og mer sjeldent. Tidligere kutt i det amerikanske forsvarsbudsjettet tilsa at programmet skulle avsluttes med 187 bygde fly. de siste 20 eksemplarene i løpet av halvannet år.

Men med to tap de siste to årene, vil USAF ende med en flåte av 185 F-22.

Les også sakene:

F-22-piloten rakk ikke å skyte seg ut

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Nok en F-22 styrtet

Superjager styrtet

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.