Italienske AL-1 ble det første F-35-flyet til å krysse Atlanterhavet.
Det skjedde i forrige uke, på en toetappers flytur fra Nord-Italia til østkysten av USA.
- Småflau avlysning: F-35 gjør et nytt forsøk på å krysse Atlanteren


Seks fly i formasjon
En slik transatlantisk flygning er en nøye planlagt og koordinert operasjon.
Ifølge Flightglobal, som var til stede da flyene landet i USA, hadde F-35-flyet med seg et følge av to KC-767A tankfly, to C-130J Hercules transportfly og et Eurofighter Typhoon kampfly.
Ruta gikk først fra Italia til flystasjonen Lajes på portugisiske Azorene. Den seks timer lange turen gikk tirsdag og F-35 etterfylte drivstoff tre ganger underveis.
Etter et par dagers venting på bedre vær, ble Atlanteren krysset fredag.

I motvind fløy flyet de cirka 1 200 nautiske milene over til St. John’s på Newfoundland og deretter ytterligere 1 100 nm langs kysten sørvestover til marineflybasen Patuxent River, som ligger ved Chesapeake Bay-estuariet i Maryland.
Denne flyturen tok sju timer og det ble etterfylt drivstoff fire ganger.
- Vintertest på Rena: Her konkurrerer de om å bli Forsvarets nye artilleri
Skal til Luke AFB
De to Hercules-flyene var med i formasjonen for å kunne slippe ned redningsflåter dersom noen av kampflypilotene ble tvunget til å skyte seg ut.
Tankflyene var også italienske. Italia har siden 2011 operert fire Boeing KC-767, og et av disse lufttanket et F-35 for første gang i juli i fjor.
F-35A-flyet ble ferdigbygget på Cameri-fabrikken vest for Milano i Nord-Italia i fjor sommer og fløy første gang 7. september.
AL-1-flyets sensorer skal nå gjennom grundige tester i et «ekkofritt» rom, et såkalt «anechoic chamber», før det flys videre til Luke Air Force Base i Arizona.
Hit skal ytterligere fire italienske F-35 fly etter hvert for å ta del i den internasjonale treningsskvadronen som også Norge deltar i.
Norge har to fly på Luke flystasjon og skal motta de siste to treningsflyene før sommeren.



Etter hvert skal flygere fra de andre partnernasjonene Nederland og Tyrkia også trene her, i tillegg til flygere fra de øvrige F-35-nasjonene Israel, Japan og Sør-Korea.
- Humvee med Amraam: Ny versjon av en av Norges største eksportsuksesser
Oppvisning i Europa
Mens Italia altså planlegger flere havkryssinger vestover, vil de første amerikanske og britiske F-35-flyene fly østover til sommeren.
F-35A og F-35B skal fly oppvisning på Royal International Air Tattoo (RIAT) i Fairford 8-10. juli og Farnborough International Air Show 16-17. juli.
Flyene skulle etter planen delta på de samme flyshowene i 2014, men dette ble avlyst etter at en motorbrann i juni samme år satte F-35-flåten midlertidig på bakken.