FORSVAR

F-35 har krysset Atlanteren for første gang

13 timer i lufta, sju drivstoffyllinger og én mellomlanding på F-35s første transatlantiske flygning.

AL-1 etterfyller drivstoff fra en KC-767A på vei fra Azorene til USA.
AL-1 etterfyller drivstoff fra en KC-767A på vei fra Azorene til USA. Bilde: Det italienske luftforsvaret
8. feb. 2016 - 15:00

Italienske AL-1 ble det første F-35-flyet til å krysse Atlanterhavet.

Det skjedde i forrige uke, på en toetappers flytur fra Nord-Italia til østkysten av USA.

Seks fly i formasjon

En slik transatlantisk flygning er en nøye planlagt og koordinert operasjon.

Ifølge Flightglobal, som var til stede da flyene landet i USA, hadde F-35-flyet med seg et følge av to KC-767A tankfly, to C-130J Hercules transportfly og et Eurofighter Typhoon kampfly.

Ruta gikk først fra Italia til flystasjonen Lajes på portugisiske Azorene. Den seks timer lange turen gikk tirsdag og F-35 etterfylte drivstoff tre ganger underveis.

Etter et par dagers venting på bedre vær, ble Atlanteren krysset fredag.

AL-1 etterfylte drivtoff fire ganger på vei fra Azorene til Maryland. <i>Foto: Det italienske luftforsvaret</i>
AL-1 etterfylte drivtoff fire ganger på vei fra Azorene til Maryland. Foto: Det italienske luftforsvaret

I motvind fløy flyet de cirka 1 200 nautiske milene over til St. John’s på Newfoundland og deretter ytterligere 1 100 nm langs kysten sørvestover til marineflybasen Patuxent River, som ligger ved Chesapeake Bay-estuariet i Maryland.

Denne flyturen tok sju timer og det ble etterfylt drivstoff fire ganger.

Skal til Luke AFB

De to Hercules-flyene var med i formasjonen for å kunne slippe ned redningsflåter dersom noen av kampflypilotene ble tvunget til å skyte seg ut.

Tankflyene var også italienske. Italia har siden 2011 operert fire Boeing KC-767, og et av disse lufttanket et F-35 for første gang i juli i fjor.

F-35A-flyet ble ferdigbygget på Cameri-fabrikken vest for Milano i Nord-Italia i fjor sommer og fløy første gang 7. september.

AL-1-flyets sensorer skal nå gjennom grundige tester i et «ekkofritt» rom, et såkalt «anechoic chamber», før det flys videre til Luke Air Force Base i Arizona.

Hit skal ytterligere fire italienske F-35 fly etter hvert for å ta del i den internasjonale treningsskvadronen som også Norge deltar i.

Norge har to fly på Luke flystasjon og skal motta de siste to treningsflyene før sommeren.

AL-1 etter den vellykkede turen fra Cameri-fabrikken til Patuxent River. <i>Foto: Det italienske luftforsvaret</i>
AL-1 etter den vellykkede turen fra Cameri-fabrikken til Patuxent River. Foto: Det italienske luftforsvaret

Etter hvert skal flygere fra de andre partnernasjonene Nederland og Tyrkia også trene her, i tillegg til flygere fra de øvrige F-35-nasjonene Israel, Japan og Sør-Korea.

Oppvisning i Europa

Mens Italia altså planlegger flere havkryssinger vestover, vil de første amerikanske og britiske F-35-flyene fly østover til sommeren.

F-35A og F-35B skal fly oppvisning på Royal International Air Tattoo (RIAT) i Fairford 8-10. juli og Farnborough International Air Show 16-17. juli.

Flyene skulle etter planen delta på de samme flyshowene i 2014, men dette ble avlyst etter at en motorbrann i juni samme år satte F-35-flåten midlertidig på bakken.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.