Den 2. august ble alle F-35-utviklingstestflyene satt på bakken etter at det oppsto feil på en integrert strømpakke (Integrated Power Package, IPP) om bord på AF-4.
Dette testflyet er en F-35A, (conventional takeoff and landing, CTOL), som Norge planlegger å anskaffe.
Flyoperasjoner
Bakkeoperasjonene ble startet opp igjen 10. august.
Nå har Felleskontoret for F-35-programmet har gitt tillatelse til gjenopptaking av flyoperasjonen for testflyene, melder Joint Program Office.
Dette gjelder alle fly på flybasene Edwards i California og Patuxent River i Maryland. Bakkeoperasjoner er imidlertid ikke tillatt for fly fra Eglin i Florida (AF-8, AF-9).
Samtidig fortsetter granskingen av hva som førte til feilen.
Liten gassturbin
Foreløpige funn tyder på at det var en ventil i den integrerte strømpakken sin ikke fungerte som den skulle. Den integrerte strømpakken på F-35 er en liten gassturbin (rundt 150 kW) som gir strøm til å starte motoren og til kjøling, i tillegg til nødstrøm.
Det er over seks år siden IPP, som produseres av Honeywell, ble tatt i bruk første gang .
– Overvåking av denne ventilen er et tiltak som muliggjør operasjoner. En permanent løsning er under utvikling, skriver Lockheed Martin.


Flyprodusenten understreker at vurderingen ble gjort etter gjennomgang av data fra bakke- og flytester som, med reviderte testovervåkingsprosedyrer som kontrollerte den integrerte strømpakken, viste at kampflyet kan flys sikkert.
– Konsekvensene for System Development and Demonstration testflyginger og produksjonsoperasjoner vurderes fortsatt. Det er imidlertid bygget inn margin i testtidsplanen for å imøtekomme potensielle hendelser som forekommer i utviklingsfasen, skriver LM.