Landingen skjedde mandag klokka 15.22 EDT (21.22 i går kveld norsk tid) på USS Wasp (LHD-1), med marinekorpsets testpilot, oberstløytnant Fred Schenk, i cockpit, opplyser Joint Program Office .
Testing til sjøs
Dette er første gang F-35B lander vertikalt til sjøs, og det skjedde med det andre testflyet av B-versjonen – BF-2 som landet vertikalt første gang i januar i år.
USS Wasp er amfibisk landingsskip (LHD står for «landing helicopter dock»). Wasp-klassen benytter seg blant annet av fly som kan ta av og lande vertikalt, AV-8B Harrier II og MV-22 Osprey og helikoptre.
I sommer har flaggskipet blitt modifisert til å være base for F-35B-testing til sjøs.
– Hver gang et fly testes til sjøs for første gang, lærer vi veldig mye. Ikke minst om hva som må utvikles videre på kampflyet for å integrere det på amfibiske landingsskip. Men for all del, dette var en meget bra start, sier David Venlet som er sjef for Joint Program Office, altså den amerikanske F-35-anskaffelsen.
Dette er starten på den første av i alt tre planlagte testperioder med F-35B på USS Wasp.
Harrier-erstatter
Norge skal som kjent anskaffe den konvensjonelle versjonen av F-35 Lightning II, A-versjonen.
Les også: – F-35 er ikke bygget for flyshow
F-35B er STOVL-versjonen («short takeoff/vertical landing») – en Harrier-erstatter (og F-18 Hornet-erstatter).
Parallelt med at B-versjonen har trussel om budsjettkutt hengende over seg, har produsenten Lockheed Martin og industripartnerne Northrop Grumman, BAE Systems, Pratt & Whitney og Rolls-Royce fortsatt utviklingen ufortrødent.
I juni i fjor fløy første testfly, BF-01, for første gang i overlydshastighet. Noe forgjengeren Harrier ikke er i stand til.
Les mer her: Ny milepæl for F-35
25. juli i år gjennomførte BF-01 den hundrede vertikale landingen.
I tillegg kan nevnes at hangarskipversjonen F-35C to dager senere gjennomførte den første takeoff med katapult. Fra en rullebane vel å merke, ikke et hangarskip.