Lockheed Martin har utfordringer i fleng på sitt F-35-program. Særlig hjemme i USA, men også i kjøperland som Canada og Norge.
En halv milliard i F-35-kontrakter har forduftet
– Kampflyene kan bli 90 milliarder kroner dyrere i drift
For Canada er F-35 et tilbakeskritt
Samtidig kan det være verdt å merke seg at produsenten ser ut til å lykkes på nye eksportmarkeder.
Også i Sør-Korea
Flight Global siterer onsdag en rekke japanske medier på at F-35A går seirende ut i F-X-konkurransen om å erstatte aldrende F-4EJ i det japanske luftforsvaret.
Rivalene i denne konkurransen har som vanlig vært Boeing F/A-18E/F Super Hornet og Eurofighter Typhoon.
Det kan i første omgang dreie seg om 40–50 kampfly. Flight påpeker at resultatet av denne konkurransen, som ventelig blir offentlig i helga, følges nøye med av F-35-kunden Australia og i Sør-Korea.
Sistnevnte land har en pågående tilsvarende konkurranse der F-35 og Eurofighter kjemper mot Boeing F-15 Silent Eagle og russiske PAK-FA.
– F-35 er ikke bygget for flyshow
Made in Japan
Men i motsetning til Norge, hvor industrien må kjempe om hver kontrakt etter Best value-prinsippet, har Lockheed Martin gjort sine hoser grønne i Japan ved å tilby en rekke lukrative avtaler, skriver Aviation Week .
Det handler blant annet om sluttmontering av både fly og P&W F135-motorene.
Det samme er tilfellet et av det japanske luftforsvarets arbeidshester i dag, Mitsubishi F-2, basert på F-16 fra Lockheed Martin (General Dynamics) produsert 60–40 i Japans fordel. Mitsubishi bygde også F-4 Phantomene som nå fases ut.
Japan ønsket opprinnelig å anskaffe F-22 Raptor, men ble stanset av det amerikanske eksportforbudet. Siden da har Mitsubishi Heavy Industries, som også har bygd en F-15-versjon, jobbet med et femtegenerasjons kampfly med den foreløpige betegnelsen ATD-X.
Les også: Kinesisk kampfly tar USA på senga